Ach, laat u gewoon eens gaan, dacht ik een paar dagen geleden. Even een paar items uit mijn Wish List selecteren, op Proceed to Checkout klikken, en hopla. Therapie, zeggen de vrouwen daartegen.
En hoewel bpost toch wat tegenspartelde (zelden zo’n vreemde status gezien), werden de pakjes vandaag bezorgd.
Ik ga mij eens wat op Stravinsky smijten. The Bad Plus (deze zomer met Joshua Redman op Gent Jazz) bewerkte, in opdracht van New York’s Lincoln Center for the Performing Arts en by Duke University, Stravinski’s Sacre du Printemps (ik heb het daar al over gehad —Stravinsky Jazz), en ik ben serieus aan ’t overwegen om ergens in één of ander nabij buitenland , naar een voorstelling te gaan kijken. Ze spelen binnenkort een paar keer in Ierland, maar in 2013 spelen ze ook in Amsterdam (op 28 mei). En zo veraf is dat nu ook weer niet (trein heen, concert, blijven slapen, trein terug: zo gepiept). Maar zou dat niets zijn voor Vooruit of zelfs De Bijloke –kijkt hoopvol naar Wim Wabbes en Kristof Roseeuw? Wanneer wordt het nieuwe seizoen bekend gemaakt?
Aldus heb ik in mijn bezit: de full orchestral score van Le Sacre du Printemps; Stravinsky: The Rite of Spring door Peter Hill; en The Apollonian Clockwork: On Stravinsky door Louis Andriessen en Elmer Schönberger. Die laatste twee trouwens op indirect aanraden van Ethan Iverson, de pianist van TBP, die op zijn weblog (Do the math) een eigen lijstje met interssante muziekboeken had gepost (Casual and Incomplete) als reactie op 60 Favorite Music Books van Pitchfork. Allemaal bijzonder interessant.
En terwijl ik bezig was heb ik meteen ook maar een Eulenburg Miniature Score van Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune besteld ook.
Uit de Pitchfork lijst haalde ik The Recording Angel: Explorations in Phonography van Evan Eisenberg; en dan heb ik eindelijk toch ook maar Music Downtown: Writings from the Village Voice (Kyle Gann) besteld. En ergens had ik gelezen dat Conversations with Glenn Gould (Jonathan Cott) en The Secret Life of Glenn Gould (Michael Clarkson) een bijzonder interessante tandem vormen.
Maar eerst The Hunger Games. En dan Listen to this. En dan op zijn minst het Stravinsky gedeelte uit The Gesualdo Hex en dan al de rest van het Stravinsky materiaal. Ik heb er ongelooflijk goesting in. Nu nog de discipline vinden om mijn strak plan door te voeren.
Ik zie daar precies iets van de Beatles liggen.
Zoals jij geïnteresseerd bent in arrangementen en dies meer: een erg fijn boek (als je het al niet doornam) is “Revolution in the Head”, dat alle opnames van de Beatles chronologisch overloopt met erg interessante muzikale, culturele en faits-divers achtige bedenkingen.
Ooit gekocht in een opwelling in een boekenwinkel, en later verbaasd gestaan dat ik zo geboeid kon zijn door een besproken discografie.
Dat staat inderdaad op mijn verlangenlijstje. ’t Is dus echt de moeite? Ik zal het eens wat naar boven schuiven op mijn amazonlijstje 🙂
Ik vond het in ieder geval verwonderlijk geestig.
Fris geschreven, massa’s details over de opname van de tracks (en de context waarin die werden opgenomen) en muzikale invloeden, ontwikkeling, en dingen die je nu niet meer beseft als je als luistert naar de Beatles (als hoe rock-’n roll ze wel waren en soms ronduit lap-aan-mijn-laars vernieuwend in het pop-genre).
Ik ben zelf niet zo’n geweldige muzikant (wel fan van de band), maar echt avonden met mijn koptelefoon, partituren en gitaar in de hand gelezen en genoten.
Maar dat komt in smaken natuurlijk…