We zijn het jaar –op filmgebied– fantastisch begonnen. Van recente films zoals Inception, Alice in Wonderland, The Imaginarium of Doctor Parnassus, Kick-Ass en de documentaire Food, Inc tot een paar heerlijke oudere films zoals Wargames, TRON, Rollerball, en eigenlijk ook pulperige toestanden zoals [Rec] 2 (eindelijk nog eens een goede sequel) en het zeer vrouwelijke Jennifer’s Body. De lat ligt meteen hoog voor de rest van het jaar.
- Inception / Christopher Nolan / 2010 / ***(*)
Christopher Nolan is de mens van Memento, en Insomnia, en The Prestige en Batman Begins en The Dark Knight en hij is bezig met een derde Batmanfilm The Dark Knight Rises. Ook met deze Inception leverde de regisseur een prachtfilm af. Het verhaal is gebouwd op een simpele premisse –plant eens een idee in iemands geest– die vervolgens in verschillende lagen wordt uitgewerkt. Het had nog beter gekund, maar wij zijn erg tevreden met dit resultaat (schitterende beeldkwaliteit in HD, en goedkoper dan in de cinema). - Wargames / John Badham / 1983 / ***
Dat ding weerstaat eigenlijk glansrijk de tand des tijds. Toegegeven, de technologie is een ‘beetje’ achterhaald (mijn iPad heeft meer rekenkracht dan de WOPR), maar het thema is allesbehalve altmodisch. Destijds had ik een gigantische crush op Ally Sheedy, die gelukkig nadien ook nog meespeelde in Oxford Blues, The Breakfast Club én St. Elmo’s Fire (met een hilarische maar slechte vertolking van Andie MacDowell als Dale Biberman). - Afterwards / Gilles Bourdos / 2008 / *(*)
Mja. Tsja. Ik wou deze film alleerlei subjectieve voordelen geven, maar ik was eigenlijk niet zo onder de indruk. De plot verloopt nogal voorspelbaar en volgens reeds lang uitgezette en beproefde paden, die ik graag anders had uitgewerkt gezien. Er zat nochtans genoeg belofte in. - [Rec] 2 / Jaume Balagueró, Paco Plaza / 2009 / **(*)
Zeker niet slecht; dit is een film met weinig pretentie (onlangs het minisucces van het eerste deel). Deel twee is bekijkbaar zonder eerst deel één te hebben gezien, maar het helpt toch behoorlijk wat als u weet waar het over gaat. Er komt een deel 3, een prequel, als ik de titel goed lees. Als u deel 1 wilt bekijken, blijf dan bij het origineel; de remake is bijzonder halfslachtig. - Alice in Wonderland / Tim Burton / 2010 / ***
Het is alweer een heel mooi stukje werk geworden, deze Tim Burton. Het had nog een tikkeltje intrigerender mogen, nog meer mysterie, al blijft het verhaal fascinerend. Het afwijkende einde (en begin) is interessant, maar een beetje voorspelbaar en feministisch in een jaren 90 manier. - Rollerball / Norman Jewison / 1975 / ***
Van dezelfde regisseur van The Cincinnati Kid, In the Heat of the Night, The Thomas Crown Affair en Jesus Christ Superstar; een fantastisch tijdsdocument –dat zich afspeelt in 2018– vol kritiek op panem et circences en zeer antiglobalistisch. “Toen reeds”, wou ik daarachter voegen met een groot uitroepteken, maar er zijn een heleboel films uit die tijd die zich daar tegen afzetten. - TRON / Steven Lisberger / 1982 / ***(*)
Het zal geleden zijn van begin de jaren 80 dat ik deze film heb gezien. In mijn herinnering waren alle visuals computer generated, dus wie schetst mijn verrassing als ik de film opnieuw zie, en blijkt dat slechts een minimale fractie van de film bestaat uit computerbeelden. Bijna gans de film bestaat uit animatie, waarin de acteurs via bluescreen werden neergeplant. Het laat sterk denken aan het werk van Raoul Servais, en bevat een intrigerend verhaal dat programmaschrijvers linkt aan het programma dat ze hebben gecodeerd (dat herinnerde ik mij nog). De thematiek is een soort kruising tussen Wargames en Rollerball, waarbij de hoofdrolspelers in opstand komen tegen het (corporate) establishment dat hier wordt gesymboliseerd door een autonoom denkende en agerende computer. Benieuwd hoe dat zit met TRON: Legacy. Bekijk deze film met de wetenschap dat het niet om CGI maar wel om animatie gaat. - District 9 / Neill Blomkamp / 2009 / **
Peter Jackson presents, prijkt in grote letters op de affiche. Een interessant verhaal over rassenkwesties, gewetenloze oppressie en hoop. Deze film moet het vooral hebben van het bewust amateuristisch gefilmde materiaal en verkoopt zich als een reportage over evenementen in een vluchtelingenkamp vol buitenaardse wezens in Johannesburg. Het vraagt heel wat willing suspension of disbelief om u over de premisse te zetten van de geavanceerde aliens die zich bereidwillig laten opsluiten ondanks de geavanceerde technologie (inclusief wapens die zij alleen kunnen bedienen) waarover ze beschikken. - Jennifer’s Body / Karyn Kusama / 2009 / **(*)
Zoek niet te veel naar inhoud, maar deze film is anders wel goed gemaakt. Bevat een paar heel mooie fotografische momenten (in het verlaten zwembad bijvoorbeeld), en volgt een gestructureerde plotlijn zonder al te veel fouten. De laatste stap naar het einde had beter gekund. (Blijven kijken tot de aftiteling op een zwarte achtergrond staat!) - Ligeia / Michael Staininger / 2009 / *
Slaapverwekkende bewerking van het verhaal van E. A. Poe in een film bevolkt door derderangsacteurs. Met Mackenzie Rosman ofte Ruthie Camden uit 7th Heaven. - Les 7 jours du talion / Daniel Grou / 2010 / **
Met folteringen die erger zijn dan Saw, zo schreeuwt de affiche. De foltering is vooral mentaal, en in dat opzicht wel degelijk gruwelijker en geloofwaardiger dan Saw. De evolutie van het hoofdpersonage is opmerkenswaardig, maar de zijkarakters worden bijna geheel uit het oog verloren –inclusief de gefolterde. Opmerkelijk ook hoe de initiële sympathie voor de folteraar verschuift naar begrip en afkeer. De moeite waard, maar het had toch wat meer diepgang of ontwikkeling mogen hebben.
- Chi bi (Red Cliff) / John Woo / 2008 / ***
Verkorte versie van een tweedelige, bijna vijf uur durende eposfilm van John Woo over de Slag bij de Rode Muur in 208, op het einde van de Chinese Han dynastie. Een film vol met de gebruikelijke heroïek, eergevoel, en strategisch inzicht. Met een pak sterke personnages. - Hit and Run / Enda McCallion / 2009 / *
’t Is een debuut, en waarschijnlijk met heel beperkte middelen gemaakt, dus we willen mild zijn. Maar het verhaal steekt rammelig in elkaar, de clichés worden niet gespaard, en dat helpt de film niet vooruit. Aanvaardbare prestaties van Laura Breckenridge evenwel. - Zwart Water / Elbert van Strien / 2010 / *(*)
De film zit heel professioneel in elkaar; zowel de opening titles als de soundtrack lijken wel rechtstreeks uit een hollywoodfilm te komen. Ook het concept zit goed, maar de afwerking mist haar doel. Vooral het einde is heel erg rommelig en al te deus ex machina om deze film af te kunnen werken. De hoofdrol in een horrorfilm was misschien ook wel iets te zwaar voor de piepjonge Isabelle Stokkel. - The Spy Next Door / Brian Levant / 2010 / *(*)
Behoorlijk onschuldig en weinig origineel tijdverdrijf waar we toch hartelijk mee hebben gelachen. - Tell-Tale / Michael Cuesta / 2009 / *(*)
Interessant concept dat vertrekt van het gegeven van The Tell-Tale Heart van Edgar Allan Poe. Een beetje slordig uitgewerkt, ik had meer verwacht van de regisseur van Dexter. Het verhaal wijkt verder af van het thema van Poe; de film handelt over wraak, het verhaal gaat over schuld. - Armored / Nimród Antal / 2009 / *
Ik heb dat gelijk al gezein… een paar duizend keer al. Een goede slechterik met droefgeestige achtergrond overwint al het slechte omdat hij iets goeds moet doen. Voeg daar geld, overval, een politieagent-ex-machina aan toe, kruid het met wat bekende acteurs en hopla… een slechte film. - Chloe / Atom Egoyan / 2009 / **
Als iemand een interessante remake van Nathalie… kan maken, dan moet het wel Atom Egoyan zijn. Dat was toch mijn eerste gedacht. En twee derde van de film is inderdaad behoorlijk interessant hertaald naar Hollywood. De film gaat echter totaal de mist in op het einde, waar Egoyan plots van Nathalie… overschakelt op Fatal Attraction. Zo verdomd spijtig. - Waist Deep / Vondie Curtis-Hall / 2006 / *(*)
Onschuldig en hoogst voorspelbaar tijdverdrijf. - The Imaginarium of Doctor Parnassus / Terry Gilliam / 2009 / ****
Een fantastische, rijke, enorm tot de verbeelding sprekende film. Zie ook hier. - Food, Inc. / Robert Kenner / 2008 / ***(*)
Dit is geen film over vegetarisme of veganisme; deze documentaire bekijkt de oorsprong en de problemen bij de voedselproductie –hoofdzakelijk vleesproductie en de problemen daarbij. Maak vooral niet de vergissing te denken ‘dit gebeurt enkel in de USA’. Zo neemt België bijvoorbeeld 1 procent van de wereldproductie voor varkensvlees voor zijn rekening (bron: Belg eet liever pizza dan varken, DS 01/01/2011); in België lopen er evenveel varkens als Vlamingen rond (6 miljoen), en worden er jaarlijks 11 miljoen geslacht (varkens, niet Vlamingen), en die varkens brengen hun leven niet meteen in aangename omstandigheden door (bron: Weldra weer huppelende roze biggen op ons scherm?, DM 01/01/2011). Ik vond de film zo interessant dat ik hem daarna een tweede keer heb bekeken, samen met Tessa en Henri. - Paintball / Daniel Benmayor / 2009 / *
Slaapverwekkend hysterisch gedoe. - Knocked Up / Judd Apatow / 2007 / **
Eigenlijk ben ik niet voor dit soort films, maar deze is toch beter dan het gemiddelde. - Kick-Ass / Matthew Vaughn / 2010 / ***(*)
Ok,ok, alweer een stripverhaal datverfilmtverfilmd wordt. Ik heb geen enkele referentie betreffende het stripverhaal, maar deze film –om een open deur in te trappen– kick ass. Seriously. Goed geacteerd, weinig al te vanzelfsprekend stereotiep, alleen het personage van Chris D’Amico / Red Mist (gespeeld door Christopher Mintz-Plasse) mist (no pun intended) toch wat diepte. En er komt… een vervolg (in 2012).
0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)
(films vorige maand)
is die Food Inc. dan de Amerikaanse tegenhanger van ‘Our daily bread’?
Die film heb ik niet gezien (komt meteen bij op mijn wish list), maar als ik op wikipedia af ga, lijkt dat inderdaad zo te zijn.
die is zeker goed, EN woordenloos… wat een leuk aspect is…
Ik vond die Food Inc maar betrekkelijk saai. Je moet wellicht al echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp om het goed te vinden.
The Imaginarium of Doctor Parnassus ga ik zeker eens checken!
Zet bij kick Ass die T eens om in een D, en verwijder dan deze comment :-p
Dankuwel!
Chloe? Eens, eens, eens… Nagel op de kop. Een film die heel lang heel goed is toch nog zo grondig verkloten op het einde… Ik had goesting om iemand op zijn muil te slaan. En dat was tijdens 14 uur vliegen, wanneer je verwachtingen voor een film toch veel lager liggen! Iemand eerst meeslepen en dan koudweg laten vallen… Crimineel!