Ge hebt 26 films gezien in juli, Bruno, dat is bijna één film per dag. Zo ziet het ernaar uit, ja, alleen klopt dat niet, want ik heb ondertussen ook nog seizoen 1 van Game of Thrones gezien (de boeken liggen klaar om gelezen te worden), en het was ook Gent Jazz en er waren de Gentse Feesten, waartijdens ik niet echt naar films heb gekeken. Ik moet dus niet één film per dag hebben gezien, maar op bepaalde dagen wel twee of drie. Dat komt ervan als de zon niet schijnen wil.
Ook hier heb ik mijn bedenkingen bij de quoteringen. Henri was bijvoorbeeld -net zoals Tessa– geheel zot van The Karate Kid, en terwijl het wel leuk tijdverdrijf was, heb ik betere films gezien. Te onthouden: de twee brolfilms Feast III en Piranha, de ene omdat hij grappig over the top was, de andere om de quote “Jake, they took my penis.” Ook te onthouden, maar dan omwille van de kwaliteit (telkens een andere soort): How to Train Your Dragon, Elegy en The Happening. Twee daarvan had ik reeds gezien.
- Game of Death / Giorgio Serafini / 2010 / *(*)
Een vreselijk trage, nietszeggende actiefilm. Maar wel met schone fotografie –voor de rest: voornamelijk tijdverlies. - Tooth Fairy / Michael Lembeck / 2010 / *(*)
Charmante, maar conventionele familiefilm. - The Karate Kid / Harald Zwart / 2010 / **(*)
Henri keek er al naar uit sinds vorig jaar, en het is best een geslaagde remake. Geen wax on, wax off in deze film, maar jas ophangen, aandoen, uitdoen, laten vallen, etc. - Feast III: The Happy Finish / John Gulager / 2009 / *(*)
Delen 1 (met Henry Rollins) en 2 heb ik niet gezien, in deze reeks ‘ranzige monsterfilms’ zoals ze op Prime werden aangeraden. Bijwijlen grappig, maar vooral zó over the top dat het vaak grappig wordt –ook zonder de genereus ronddobberende borsten. - Scoop / Woody Allen / 2006 / *(*)
Een uit de hand gelopen, voorspelbaar toneelstuk met bijzonder saaie fotografie. Het is soms een beetje grappig, maar het is zeker zijn beste werk niet. - Licence to Kill / John Glen / 1989 / *(*)
Een van de minder geslaagde Bondverfilmingen. Dat, en Timothy Dalton –met het charisma van de kameleon uit de film– is niet meteen mijn favoriete vertolker van de gedistingeerde Britse spion. - The Secret Life of Bees / Gina Prince-Bythewood / 2008 / **
Dat is het soort films dat aan mij niet besteed is. - Piranha / Alexandre Aja / 2010 / *(*)
“Jake, they took my penis”, grient één van de hoofdpersonages, en daarmee kent u ook het niveau van de film. Niet genoeg ‘erover’ om camp te zijn, niet –nuja– ernstig genoeg om goed te zijn. Soms grappig, veel knipogen, maar misschien iets te veel spring break? - How to Train Your Dragon / Dean DeBlois, Chris Sanders / 2010 / ****
Ewel, dit is één van de betere tekenfilms die de laatste vijf jaar (give or take) werden uitgebracht. Draken, vikings, snelle actie, een prille love story, en een degelijk verhaal. Wat moet een mens meer hebben. - Eclipse / David Slade / 2010 / **(*)
Nu er wat meer ruimte is tussen het boek en de film, vind ik het steeds genietbaarder om naar te kijken. OK, het is soms wat al te klef en een beetje moraliserend, maar in deze doelgroep zijn veel slechtere films te bekijken. Dus ja, ik ben benieuwd naar de vierde (en vijfde, want hij is in twee gedeeld) film. - Octopussy / John Glen / 1983 / ***
Dit is dan weer één van de (iets) betere Bondfilms, met zowaar een paar Hitchcockachtige momenten. Ik had hem nog nooit gezien, en ik vermoed dat ik ook het boek nog niet heb gelezen. John Glen heeft nog meer Bondboeken verfilmd in de jaren 80. Licence to Kill (zie hierboven), was zijn laatste. - The Notebook / Nick Cassavetes / 2004 / *
Er is een publiek voor zeker? Voor mij hoefde die raamvertelling trouwens geheel niet. Ik had het ganse ding al door na drie seconden; en ik heb dit thema al veel beter uitgewerkt gezien en/of gelezen. - The Sick House / Curtis Radclyffe / 2008 / 0
Laat ons een totaal ongeloofwaardig verhaal ophangen aan een reeks donkere beelden zodat we kunnen besparen op special effects. Voeg er wat gekrijs aan toe en veel flikkerlicht waar de meest gezonde mens epilepsie van zou krijgen en we krijgen dit onding. - Centurion / Neil Marshall / 2010 / **
Mooi gefotografeerde film, degelijke inhoud, maar ik heb duidelijk te veel dergelijke films gezien, want ik kon gans de film vertellen tegen dat hij halverwege was. Tot wanhoop van de huisgenoten. Beetje wraak, beetje bedrog, beetje gevecht, beetje romantiek, kortom, er zit voor elk wat wils in deze film –op voorwaarde dat uw maag tegen al het platische bloedvergieten kan. Van dezelfde regisseur die ons de eerste The Descent bezorgde. - Shank / Mo Ali / 2010 / *
Er zitten goede elementen in, maar ik vraag mij af waarom dit in 2015 moet plaatsvinden, en waarom het allemaal zo donker en met van dat nerveus camerawerk moet zijn. - For Your Eyes Only / John Glen / 1981 / **
Een beetje gedateerd, maar zeer onderhoudend, met een glans(bij)rol voor de enigszins nymfomane kunstschaatser Bibi (een rol van Lynn-Holly Johnson). Al blijft Octopussy voorlopig de iets betere film. - Resident Evil: Afterlife / Paul W.S. Anderson / 2010 / **
Schone fotografie, met steeds meer van hetzelfde in de franchise. Uitgebracht als 3D film, zal dat waarschijnlijk wel voor spetters gezorgd hebben in de cinemazaal. Voor de fans: geen nood, er komt nog wel een vervolg! - The Dead Pool / Buddy Van Horn / 1988 / **(*)
Een Dirty Harry film, met Liam Nesson, en ook met Jim Carrey als Johnny Squares die de videoclip van Welcome to the Jungle (Guns N’ Roses) opneemt. Alle bandmembers van Guns N’ Roses hebben een cameo in de film. Eén van de drie Clint Eastwood films geregisseerd door stuntman Buddy Van Horn (die overigens ook Any Which Way You Can waarin Sondra Locke meespeelt, waarmee Eastwood dan weer een relatie van 14 jaar heeft gehad). Met muziek van Lalo Schifrin. Damn, al die (culturele) verwijzingen. - Elegy / Isabel Coixet / 2008 / ***
“Will the book be different when we read it ten years later?” vraat Consuela aan David, daarbij citerend uit het eerste college dat ze bij hem heeft gevolgd. Ik had de film al gezien op het filmfestival in 2008, en ik heb hem even graag terug gezien (en ik heb het boek van Philip Roth, The Dying Animal, waarop de film gebaseerd is, nog steeds niet gelezen). Ben Kingsly is een verschrikking, maar wel de juiste persoon voor de rol. Mijn sympathie gaat veel meer uit naar Dennis Hopper (die vorig jaar is overleden), maar het draait natuurlijk allemaal nig meer om het verhaal. Relaties, ouder worden, de wereld dragen, vergankelijkheid, en al die dingen die bijdragen tot de dagelijkse vertwijfeling van de mens. - The Losers / Sylvain White / 2010 / *(*)
Laat ons nog eens een stripverhaal verfilmen, hebben ze gedacht. Een onderhoudende en ontspannende bewerking, maar niet onthoudenswaardig. - Covert One: The Hades Factor / Mick Jackson / 2006 / *
Pft. En ik ben normaal gezien fan van dit soort boeken/films. - Blank Slate / John Harrison / 2008 / *(*)
“My name is Anne Huston. At least that’s what they told me. With no memories of my own I’ve been given the memories of a murdered woman. If I can find out what happend to her, maybe I can find out what happened to me.” Dat is de premise aan het begin van de film. De rest kan u er heel gemakkelijk zelf bij verzinnen. Povere fotografie, B-acteurs (maar niet helemaal slecht), beetje rommelig verfilmd script: een heel geschikt hobbyproject. - La Horde / Yannick Dahan, Benjamin Rocher / 2009 / **
Explosieve en bloederige Franse zombiefilm. En daarmee is bijna alles gezegd. Behalve dan dat de dialogen niet meteen verlichtend zijn, maar dat het wel mooi in beeld werd gebracht. En dat alles wat zich naast de zombieplot afspeelt is (toegegeven, dat is niet veel), behoorlijk gruwelijk is ook. - Diamonds Are Forever / Guy Hamilton / 1971 / **
Hamilton maakte de meeste Bondfilms in de late jaren 60 tot begin 70, en die films zijn enigszins gedateerd. De nadruk ligt wel meer op het verhaal, en minder op de *ahem* special effects; de vrouwen werden wat minder intelligent voorgesteld dan ze zijn (zelfs Bambi en Thumper), en mede daardoor is dit meer een tijdsdocument dan een goede film. Goede muziek, dat wel, en de scènes zitten vol copieuze maar gekunstelde decors. - The Sorcerer’s Apprentice / Jon Turteltaub / 2010 / **
Jon Turteltaub brengt niet alleen de hoofdacteur van zijn National Treasure franchise mee naar deze film, maar ook de sfeer ervan. Geen indrukwekkende film, net zoals die National Treasure toestanden, maar wel zeer onderhoudend. Een beetje gebaseerd op het gelijknamige stuk uit de Fantasiafilm, met de befaamde kuisscène. Zelfs de muziek van Paul Dukas wordt herbruikt. - The Happening / M. Night Shyamalan / 2008 / ***
Toen hij uitkwam, werd hij verguisd in de pers, maar ik blijft dit een goede film vinden. De gemaakte stijl en sfeer waarin de film baadt, de manier van acteren, de understated overacting, de totale bevreemding; het appelleert allemaal aan de oude scify films zoals bijvoorbeeld Day of the Triffids. Met (kwijl) Zooey Deschanel, de (knappere) zus van Bones.
0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)
(films vorige maand)
Wel grappig, ik denk dat ik zo ongeveer 1 film per jaar zie… tijdens een goed jaar 🙂