Veel gemiddelde dingen, maar toch een aantal films die om jeugd- of andere sentimentele redenen de moeite waren om te bekijken. Deze maand (april) zie ik mogelijks geen enkele film; volgende maand, in Seattle, zal ik wel opnieuw de cinemazaal opzoeken –als die tenminste op wandelafstand van ons huis ligt.
- Frost/Nixon / Ron Howard / 2008 / Prime / ***(*)
Het is dan wel niet All the President’s Men, maar het is zeker en vast the next best thing. De jaren 70 en dan specifiek het Watergate schandaal waren het hoogtepunt van de investigatieve journalistiek. Kwatongen zouden beweren dat het sindsdien alleen maar bergaf is gegaan met de media, en mogelijks hebben ze nog gelijk ook. Nixon was één van de eersten die de macht van de media (de televisie) mocht ondervinden, toen hij in 1960 de verkiezingen verloor na een debat met John F. Kennedy dat –voor de eerste keer– op de televisie werd uitgezonden. Tragische nieuwe tijden, die voor het eerst uitzonderlijk goed gedocumenteerd zijn. Dat vindt zijn weerslag ook in deze excellente film. Met een overigens fabuleus geklede Rebecca Hall (in de rol van Caroline Cushing) als belichaming van de jaren 70. - The Legend of Lucy Keyes / John Stimpson / 2006 / Prime / *
Halfslachtige poging om een thriller te maken met parallellen tussen een verhaal in het heden en het verleden. Het is bij een poging gebleven. - Echelon Conspiracy / Greg Marcks / 2009 / Prime / **
Een beetje buiten de actualiteit, die samenzwering. Maar hey, net zoals War Games, blijft de samenzwerende autonoom geworden Echeloncomputer tot de verbeelding spreken. Ontspannende film, ideaal bij de lunch. - Push / Paul McGuigan / 2009 / Prime / **
Dat begon interessant, een met thematiek zoals uit Jumper (maar nog meer uit een andere film, of een boek, maar ik kan me niet herinneren wat juist). En dan verwatert het in zijn eigen complexiteit. Een beetje méér, en dit had een serieus interessante film kunnen zijn. - Vacancy 2: The First Cut / Eric Bross / 2009 / Prime / *
Als ge met een sequel of prequel afkomt, moet ge over een stevig verhaal beschikken, dat het oorspronkelijk verhaal aanvult. Niet, zoals in deze film, een beetje een doorslag ervan. Motel, camera in kamer, vermoorden van de gasten; dat is de synopsis, en nu het verhaal? - Punisher: War Zone / Lexi Alexander / 2008 / Prime / (*)
Ik herinner mij ergens die eerste te hebben gezien, maar ik meen mij ergens te herinneren dat die interessanter was dan deze banaliteit. Next. - Underworld: Rise of the Lycans / Patrick Tatopoulos / 2009 / Prime / ***
Ik ben niet geheel zeker of ik al een aflevering van deze filmreeks heb gezien. Indien niet, dan zit ik chronologisch gezien in elk geval goed, met deze prequel. Rise of the Lycans vertoont parallellen met pakweg Spartacus, maar bevat tevens een pak andere klassieke ingrediënten. Onbereikbare liefde, een vader die zich genoodzaakt ziet zijn dochter te vermoorden, het zijn allemaal fantastische ingrediënten voor een tragedie. En het wordt hier allemaal mooi verwerkt, iets wat veel te weinig tegenkomen. Time well spent. - La fille de Monaco / Anne Fontaine / 2008 / Prime / *(*)
Anne Fontaine draaide eerder al Nathalie, over een vrouw die haar man ervan verdenkt vreemd te gaan, en daarom een prostituee inhuurt om haar gelijk te halen. De film werd onlangs gehermaakt door Atom Egoyan, als Chloe, en ik ben razend benieuwd wat hij ervan gemaakt heeft (het origineel was niet meteen opmerkelijk te noemen). La fille de Monaco kampt immers met hetzelfde probleem als Nathalie: een goed idee, maar een slechte uitvoering. Een beetje gepruts met het –in dit geval– saaie lineaire tijdsverloop, had veel meer van deze film kunnen maken. - Yes Man / Peyton Reed / 2008 / Prime / **
Een meneer met een saai leven wordt uitgedaagd om op alle verzoeken met ja te antwoorden. Jim Carrey is één van de weinige mensen met wiens komedies ik steevast moet lachen. Zelfs al trekt hij gekke bekken gelijk Jerry Lewis. De film is losjes gebaseerd lop het gelijknamige boek van Danny Wallace, die blijkbaar een jaar lang ‘ja’ heeft gezegd op alles wat zijn weg uit kwam. - Driven to Kill /
Jeff King / 2009 / Prime / *
Smijt en schietfilm met Steven Seagal. Oh wacht, er was een verhaal ook, zegt u? - The Disappeared /
Johnny Kevorkian / 2008 / Prime / **
Meer een mysterie dan de aangekondigde horror. Aangename fotografie, hoeft het niet te hebben van goedkope effecten. Het is wel eerder een trage film, en niet geheel origineel. Goed voor een weekendavond? - Paris / Cédric Klapisch / 2008 / Prime / **(*)
Mijn eerste Klapisch zag ik in 1992, in de Skoop samen met Tessa: Riens du tout. Nadien heb ik nog L’auberge espagnole de sequel Les poupées russes op dvd gezien. Fabrice Luchini en vooral Romain Duris geven schitterende Franse vertolkingen, in deze film waarin Pierre (gespeeld door Duris) afscheid neemt door het leven. En als is het niet meteen komedie, het verhaal is minder zwaarmoedig dan u nu zou kunnen denken. - The Pursuit of Happyness / Gabriele Muccino / 2006 / VT4 / **
Soms moeten de Amerikaanders er eens aan herinnerd worden dat The American Dream echt bestaat. En daarom maken ze zo’n films. Deze is gebaseerd op de autobiografie van Chris Gardner. Met een verdienstelijke Will Smith in de hoofdrol. - The International / Tom Tykwer / 2009 / Prime / **
Onderhoudende thriller van de regisseur van Lola rennt. Gefundenes fressen voor de fans van internationale complottheorieën; deze film bevat een aantal spannende scènes en (her)interpretaties van genrespecifieke thema’s. Geen hoogvlieger, maar best aangenaam tijdverdrijf. Was ik iemand die zulk een uitspraken deed, dan zou ik nu schrijven dat Naomi Watts mij kan krijgen. - The Curious Case of Benjamin Button / David Fincher / 2008 / Prime / **(*)
De film of het boek? Het enige wat ze eigenlijk gemeen hebben, is dat de hoofdpersoon zijn leven van oud naar jong leeft (gelijk Merlijn). Scenarist Eric Roth heeft mooi werk geleverd, en het gegeven naar een geloofwaardige langspeelfilm vertaald. - Children of the Corn / Donald P. Borchers / 2009 / Prime / (*)
Een halve ster voor de fotografie. Het verhaal en de acteurs komen gewoon niet geloofwaardig over. Alles is dan ook zo braaf en simpel gehouden om het verteerbaar te maken voor het grote publiek. Ik heb het origineel ooit nog wel gezien, maar daar herinner ik mij niet veel meer over –wat meestal geen goed teken is betreffende de kwaliteit van die film. - Up in the Air / Jason Reitman / 2009 / BA0197 ts Heathrow & Houston / **
Veel beter dan ik eigenlijk verwacht had. Met een mooi verpakt levensles die de kijker ingelepeld krijgt op niet storende wijze. Beetje droevig en pessimistisch en zelfs deterministisch ook, als men de film vooral in die ‘laag’ bekijkt. - Angels & Demons / Ron Howard / 2009 / BA0197 ts Heathrow & Houston / *
Het boek was vele keren interessanter om te lezen, dan de film was om te bekijken. Veel van de spanning en het imaginaire was gewoon verdwenen.
0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)
(films vorige maand)
‘Benjamin Button’ beter dan ‘Up In The Air’? Al een geluk dat ik niet aan je kan om je een lel te verkopen! 🙂
Verder ook wel genoten van Frost/Nixon, dus bij die hoge score kan ik me zeker aansluiten.
Ge hebt gelijk, dat klopt langs geen kanten. Maar ik heb ‘Up In The Air’ bekeken op een schermpke zo groot als een iPhone, en bovendien verknipt tot 4:3 verhouding. En ik was jetlagged toen ik dit schreef. Ik zal het nog een tweede kans geven als het op Prime uitkomt, want Tessa zal die film ook wel willen zien, denk ik.