Ach, de nieuwe Beat Generation film. Steek Allen Ginsberg, Jack Kerouac en William S. Burroughs in een film en het moet wel goed komen. Kill Your Darlings gaat over de moord op David Kammerer, door Lucien Carr, één van de sleutelfiguren van de vroege Beat Generation. Carr was de (jonge)man die Ginsberg, Kerouac en Burroughs met elkaar in contact bracht (hij was bevriend met Edie Parker, de toenmalige vriendin van Kerouac).
Kammerer was de voormalige leraar en mentor van Carr, die door een enorme fysieke aantrekkingskracht voelde voor Carr en hem overal begon te stalken. Dat ging redelijk ver, in de mate dat hij Carr gedurende vijf jaar volgde van school tot universiteit. Uiteindelijk wordt het voor Carr ondraaglijk, en tijdens een laatste woordenwisseling, vermoordt hij Kammerer met een zakmes.
Carr biecht zijn daad op aan de politie, en Kerouac en Burroughs worden opgeroepen als getuige. Dat feit heeft voor beiden verstrekkende gevolgen: Burroughs wordt door zijn vader (die zijn borgsom betaalt) verplicht van New York naar zijn familie in St. Louis terug te keren, en Kerouac ziet zich verplicht met Edie Parker te huwen om zijn borgsom te kunnen betalen (afkomst van een erfenis die Parker ontving).
De film focust vooral op het homoseksuele karakter van de gebeurtenissen, en berust op de sterke vertolkingen van de acteurs, inderdaad ook van post-Potter Daniel Radcliffe. Waar de film een beetje in faalt is de te nauwe focus op het homoseksuele en tegelijkertijd in de al te gepolijste portrettering van de personages en de New Yorkse scène waarin ze zich bewogen. Het is allemaal bijzonder mainstream en dat vloekt enorm met de filosofie van de Beat Generation.
Een goede film dus, maar veel te braaf.
Kill Your Darlings is niet meer te zien op het filmfestival.
—
Rangschikking, beste bovenaan (alle besprekingen):