De films! Gezien ik niet meer naar het filmfestival ga en ik bijzonder weinig in de cinema te vinden ben, dateren de meeste films die ik in 2011 gezien heb op zijn minst van 2010. Gelijk bij het boekenoverzicht: wat goed is, is tijdloos, en voor de andere lijstjes zijn er de boekskes. Een mens zou denken dat er uit 222 films wel gemakkelijk een top tien te halen valt, maar neen, ook hier valt slechts spaarzaam uitzonderlijk werk te tillen. Toen ik er dan uiteindelijk toch te veel bleek te hebben, heb ik gewoon de oudste eruit gehaald (maar ik heb ze er wel nog eens afzonderlijk bij geplaatst). Alweer: min of meer in volgorde (beste eerst).
- Rise of the Planet of the Apes / Rupert Wyatt / 2011
Een reboot voor de Planet of the Apes franchise, en een heel geslaagde. Het toont de genesis van de overheersing door de apen, met voldoende ruimte voor suggestie. De willing suspension of disbelief factor is heel groot, mede door de bijzonder goede cgi. - Inception / Christopher Nolan / 2010
Christopher Nolan is de mens van Memento, en Insomnia, en The Prestige en Batman Begins en The Dark Knight en hij is bezig met een derde Batmanfilm The Dark Knight Rises. Ook met deze Inception leverde de regisseur een prachtfilm af. Het verhaal is gebouwd op een simpele premisse –plant eens een idee in iemands geest– die vervolgens in verschillende lagen wordt uitgewerkt. Het had nog beter gekund, maar wij zijn erg tevreden met dit resultaat (schitterende beeldkwaliteit in HD, en goedkoper dan in de cinema). - Simon Werner a disparu… / Fabrice Gobert / 2010
Zeer intelligent in elkaar gestoken film, die uitgaat van de snelle veronderstellingen die mensen maken, gebaseerd op een fractie van de kennis van het geheel van een situatie. Deze film belicht een gebeuren vanuit verschillende standpunten, op een boeiende manier, en waarbij de kijker steeds dichter bij de waarheid komt. Aanrader, dit langspeelfilmdebuut van Fabrice Gobert. - The American / Anton Corbijn / 2010
Een fotografisch ijzersterke film van Anton Corbijn, zeer sober en stylistisch, met een traag maar op het juiste tempo in beeld gebrachte verhaal van Martin Booth (A Very Private Gentleman). De sfeer van de film laat denken aan De battre mon coeur s’est arrêté (de remake van Fingers, door Jacques Audiard met Romain Duris) en Le conseguenze dell’ amore (van Paolo Sorrentino met Toni Servillo). - The Ghost Writer / Roman Polanski / 2010
Dat zijn films zoals ik ze graag zie. Een hommage aan de films uit de jaren 60, en een gigantische sleutelroman waarin met het personnage van de ex-premier Lang zonder enige twijfel naar Tony Blair wordt verwezen. Zelfs –of vooral– zonder die double entendre is de film een klein meesterwerkje van structuur en opbouw, met mooie fotografie en puike acteerprestaties toe. - The Imaginarium of Doctor Parnassus / Terry Gilliam / 2009
Een fantastische, rijke, enorm tot de verbeelding sprekende film. Zie ook hier. - Kick-Ass / Matthew Vaughn / 2010
Ok,ok, alweer een stripverhaal dat verfilmd wordt. Ik heb geen enkele referentie betreffende het stripverhaal, maar deze film –om een open deur in te trappen– kick ass. Seriously. Goed geacteerd, weinig al te vanzelfsprekend stereotiep, alleen het personage van Chris D’Amico / Red Mist (gespeeld door Christopher Mintz-Plasse) mist (no pun intended) toch wat diepte. En er komt… een vervolg (in 2012). - 127 Hours / Danny Boyle / 2010
Heel mooi in beeld gebrachte film over Aron Ralston, die 2003 met zijn linkerarm kwam vast te zitten tijdens een solo tocht in de Canyonlands in Utah (wij waren daar vorig jaar nog; wel in een ander deel). Na 127 uur besloot hij zijn arm zelf te amputeren (met een bot mes), en kon hij uit zin benarde positie vrijkomen. Zijn wedervaren beschreef hij in Between a Rock and a Hard Place, dat als inspiratie diende voor deze film. Hij canyoneert nog steeds. - Crime d’amour / Alain Corneau / 2010
Al weet de kijker meteen hoe de vork in de steel zit, dit blijft een onderhoudende film. De perfecte moord is nog steeds een boeiend thema. Van de regisseur van Tous les matins du monde, Fort Saganne en Police Python 357; met Ludivine Sagnier. - How to Train Your Dragon / Dean DeBlois, Chris Sanders / 2010
- The Music, Machines and Mystery of Raymond Scott / Stanley Warnow / 2010
Werden –grotendeels om technische reden– uit het lijstje gezwierd:
- Let me in / Matt Reeves / 2010
- Låt den rätte komma in (Let the Right One In) / Tomas Alfredson / 2008
- The Dark Knight / Christopher Nolan / 2008
- Food, Inc. / Robert Kenner / 2008
- Kung Fu Panda / Mark Osborne & John Stevenson / 2008
- We Don’t Live Here Anymore / John Curran / 2004
Niet mee eens? Heb ik toch nog iets gemist? Laat het gerust weten.