- The Collector / Marcus Dunstan / 2009 / **
Debuutfilm van Marcus Dunstan, die meeschrijft in de Saw-franchise, en dat is aan deze film duidelijk te merken. Oorspronkelijk was het scenario bedoeld als prequel voor Saw, maar het werd om een of andere reden afgewezen. Dunstan besloot de film zelf te maken, en als debiuut kan dit zeker tellen. De fotografie is absoluut in orde, maar de onhoudelijke context laat wel wat te wensen over. Misschien ga ik gewoon zinloos op zoek naar een reden of context voor de Collector, die wat betreft gore spelletjes gerust aan Jigsaw kan tippen. Er is een vervolg in de maak, benieuwd of dat meer –inhoudelijk– soelaas brengt. - Summer’s Blood / Lee Demarbre / 2009 / 0
Amateuristisch op zijn best, maar met potentieel –zo zijn er veel natuurlijk. Het grootste probleem zijn de weinig geloofwaardige acteerprestaties in een al moeilijk verkoopbare plot. Het is een -ahem- psychologisch drama met wat bloedvergieten in. Met Ashley Greene, die Alice Cullen speelt in de Twilight films. - TRON: Legacy / Joseph Kosinski / 2010 / **
Een visueel aantrekkelijk spektakel, een heel goede soundtrack van Daft Punk, maar ik heb niet gevoel dat deze film inhoudelijk veel meer biedt boven het origineel. Het is allemaal wat ‘moderner’ gemaakt, maar de charmes van de oorspronkelijke animaties halen het ruimschoots boven het digitale in deze legacy. Een goede film, maar geen opmerkelijke –Kosinski werkt ondertussen aan een TRON televisieserie. - Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel / Betty Thomas / 2009 / 0
Daar zat nu eens *niets* in dat de moeite was. - *batteries not included / Matthew Robbins / 1987 / **
Jeugdfilm uit de jaren 80; niet bijster veel inhoud, en zeer kernmerkend voor de periode, maar onderhoudend genoeg voor de doelgroep. - The Clinic / James Rabbitts / 2010 / **
Niet eens half slecht. Er zitten goede elementen in, met het uiteindelijk toch voorspelbare cyclische einde. De acteerprestaties zijn degelijk voor het genre. Met Andy ‘Spartacus’ Whitfield; het langspeel debuut voor regisseur Rabbitts. - Twilight / Catherine Hardwicke / 2008 / *
Lees liever het boek. - Rampage / Uwe Boll / 2009 / **(*)
Bevreemdende film over een (jonge)man die aan het schieten slaat als protest (‘wraak’) tegen een hersendode maatschappij. - No-Do / Elio Quiroga / 2009 / **(*)
Orfanato-kloonachtig gegeven, een beetje verwarrend, maar goed geacteerd. Niets memorabel evenwel. - Kung Fu Panda / Mark Osborne & John Stevenson / 2008 / ***(*)
Deze zomer komt de sequel uit. - Hierro / Gabe Ibáñez / 2009 / **(*)
Het langspeelfilm debuut van Ibáñez, met Elena Anaya (Lucía y el sexo, Hable con ella), vindt plaats op het eiland (El) Hierro, één van de Canarische Eilanden. Ingrediënten zij de prachtige fotografie, een donker en emotioneel verhaal, en wat van die mystiek die zo typerend lijkt voor de Spaanse cinema. Hierro heeft haar thema met No-Do gemeen: het verlies van een kind. - Monsters / Gareth Edwards / 2010 / *
Wie op een spannende film zit te wachten, slaat dit gedoe beter over. De synopsis? Man moet vrouw tegen zijn goesting ergens naar toe brengen, en tijdens de reis groeien ze helemaal naar elkaar toe –dat resulteert in een climax die kus heet. De monsteres komen er amper aan te pas –jaja, ze spelen een sleutelrol op het einde, zal u inbrengen– en dan nog bij voorkeur als het heletegans donker is. Een klein puntje voor de deftige (overdag-)fotografie. Wie wild werd van District 9, zal ook hier zeker zijn goesting in vinden. - The Resident / Antti Jokinen / 2011 / *(*)
Vrouw huurt huis van man die door haar geobsedeerd blijkt te zijn. Weinig verrassende uitwerking van een al even onorigineel script. Het blijkft bekijkbaar, al zitten er een paar weinig geloofwaardige elementen in, en duurt het lang eer de film de nodige vaart krijgt. - Vanishing on 7th Street / Brad Anderson / 2010 / *
De regisseur van het verschrikkelijk goede The Machinist (en een handvol Fringe-episodes) kan dus ook inhoudelijk oninteressante dingen maken. De inhoud? ’t Is donker, en iedereen verdwijnt. Voila, u hebt de film gezien. - RV / Barry Sonnenfeld / 2006 / **
Aangename familiefilm met een genietbare Robin Williams. Van de regisseur van Get Shorty en Men in Black. - New Moon / Chris Weitz / 2009 / *
Dit kan toch niet op tegen de pulp fiction van het boek.
- The Tourist / Florian Henckel von Donnersmarck / 2010 / ***
- Anthony Zimmer / Jérôme Salle / 2005 / ***
Beide verfilmingen (The Tourist is een remake van Anthony Zimmer) zijn heel gewaagd aan elkaar; beide kennen we een bijna totaal andere invulling van hetzelfde verhaal. In de Amerkaanse versie is Angelina Jolie de sterke vrouw in de hoofdrol; in de Franse versie is Yvan Attal de sterke man in de hoofdrol. Wat verschrikkelijk stortend is in de Amerikaanse versie, is de verschrikkelijk karikaturale uitwerking van Inspector John Acheson. Het veel sterkere Franse personage Akerman (Sami Frey) wordt in de Amerikaanse versie ontdubbelt in de twee weinig interessante tegenpolen van Inspector John Acheson (Paul Bettany) en Chief Inspector Jones (Timothy Dalton). De Amerikaanse versie bevat meteen ook een veel hoger James Bond gehalte, maar meer nog een Hitchcock gevoel, mede door de soundtrack van James Newton Howard die voor deze film sterk aanleunt bij de composities van Bernard Herrmann. Tom Cruise ging eerst de hoofdrol spelen, dan Sam ‘Avatar’ Worthington, maar uiteindelijk is het Johnny Depp geworden, die de rol met glans vervult. Een geslaagde remake, maar het had nog beter gekund, door de toegankelijkheid van de remake beter te combineren met elementen uit de plot van het orgineel. - The Sound of Music / Robert Wise / 1965 / ***(*)
Kijk eens wat er nog op de digicorder stond. Met één van mijn favoriete stukjes muziek. Wist u al dat de familie Von Trapp echt heeft bestaan? - Beyond a Reasonable Doubt / Peter Hyams / 2010 / **
Beyond a Reasonable Doubt behoort normaal gezien tot het soort films waar ik verzot op ben: stevig detectivewerk, een scheutje courtroom, verkeerde veroordelingen, intriges en complot. Origineel kan dit soort films al lang niet meer zijn, maar ik vond deze tegen het midden aan wat slapjes worden, alsof de regisseur er zelf niet meer in geloofde. Jammer, want tot zowat de helft bleef het er beloftevol uitzien. Dat gezegd, is dit nog altijd pakken beter dan pakweg de Twilight verfilming(en) of het pretentieuze Monsters. Het laat vol heimwee terugdenken aan het vroegere werk van Hyams, zoals Capricorn One, 2010, The Relic, en zelfs zijn JVC films. Muscles from Brussels, yeah! - 127 Hours / Danny Boyle / 2010 / ***
Heel mooi in beeld gebrachte film over Aron Ralston, die 2003 met zijn linkerarm kwam vast te zitten tijdens een solo tocht in de Canyonlands in Utah (wij waren daar vorig jaar nog; wel in een ander deel). Na 127 uur besloot hij zijn arm zelf te amputeren (met een bot mes), en kon hij uit zin benarde positie vrijkomen. Zijn wedervaren beschreef hij in Between a Rock and a Hard Place, dat als inspiratie diende voor deze film. Hij canyoneert nog steeds. - Pirates of the Caribbean: At World’s End / Gore Verbinski / 2007 / **
Wilt ge geloven dat ik die nog niet gezien had! Leutig tijdverdrijf, maar meer ook niet. Dit jaar komt de vierde film uit, benieuwd wat dat gaat geven. - Case 39 / Christian Alvart / 2009 / *(*)
Niet halfslecht; Zellweger weet af en toe zelfs te overtuigen, maar met een gigantisch voorspelbaar en verschrikkelijk onorigineel einde. Er zitten heel veel mogelijkheden in, die weinig tot hun recht komen. Gelijk in het gros van de films. - Devil’s Playground / Mark McQueen / 2010 / (*)
Pft. Flutzombiefilm, met ietwat potentieel maar weinig beklijving. - The Traveler / Michael Oblowitz / 2010 / 0
Miljaar, ze maken ze niet veel slechter dan dit, vrees ik. Een film vol over- en underacting, met als top of the bill het personage van Val Kilmer dat pas kan gedood worden nadat zijn naam wordt uitgesproken. Michael Oblowitz heeft zijn inspiratie uit een vijftal andere films genomen, en er dan maar dit gedrocht van gemaakt.
0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)
(films vorige maand)