Alweer drie films, die vorige maand boven het gemiddelde uit kwamen.
Lars von Triers Antichrist is een film die u moet gezien hebben (al was het maar om te geloven dat hij bestaat). Net zoals Låt den rätte komma in (Let the right one in) een vampierenfilm is die er eigenlijk géén is, is Antichrist een horrorfilm die geen horrorfilm is. Bijwijlen moeilijk verteerbaar en een beetje verwarrend, met een scenario dat in de handen van een slechter regisseur nooit dit niveau zou gehaald hebben.
In An Education is een coming of age portret van Lone Scherfig aan de hand van het hoofdpersonnage Lynn. Eigenlijk de verfilming van het essay van Lynn Barber, My harsh lesson in love and life (lees ook: Lynn Barber: My age of innocence), uitgewerkt tot een scenario door niemand minder dan Nick Hornby. Het is een heel sober, maar in deze moderne maatschappij waarschijnlijk enorm tegen de borst stotend, verhaal, al meen ik mij te herinneren dat zulk een vertellingen een jaar of twintig, dertig geleden niet meteen uitzonderlijk waren.
En dan is er nog Harry Brown, de debuutfilm van Daniel Barber, met een heel waardige –en eigenlijk een beetje getypecaste, maar dan geheel overtuigende– Michael Caine. Een redelijk standaard film, met weinig verrassingen, maar vol kwaliteit.
- Carriers / Àlex Pastor, David Pastor / 2009 / *
Te weinig achtergrondinfo, te weinig verhaal, te weinig vanalles. Maar véél potentieel. - Fame / Kevin Tancharoen / 2009 / *
Bewegend behang. Bewegend ongeloofwaardig behang. Geen verbetering, geen update. - MR73 / Olivier Marchal / 2008 / **
Delicaat epos met als thema schuld en boete. Een beetje aan de langdradige kant misschien, maar met mooi uitgewerkte personages. Daniel Auteuil als doorwrochte flic die verlossing zoekt in de meest ruime betekenis van het woord. - L’instinct de mort (Mersine I) / Jean-François Richet / 2008 / **(*)
- L’ennemi public n°1 (Mersine II) / Jean-François Richet / 2008 / **(*)
Heel erg mooi, is het verschil tussen de openingsscène van de eerste film, en de slotscène van de tweede. Het gaat om hetzelfde gegeven, gefilmd resp. vanuit het standpunt van Mesrine, en vanuit dat van de politie. Meeslepend verhaal, waarin het al te gemakkelijk is om de kant van Mesrine te nemen, die afgeschilderd wordt als een schelm i.p.v. een moordenaar. - 30 Days of Night: Dark Days / Ben Ketai / 2010 / *(*)
Een straight-to-video release, veel minder sterk dan de eerste film, maar met een mooie rol voor/van Mia Kirshner. Somtijds mooie fotografie, vaak iets te goedkoop effectbelust. Er zit nochtans veel potentieel in. - G.I. Joe: The Rise of Cobra / Stephen Sommers / 2009 / **
Eenvoudig scenario dat zonder veel omwegen, en met nadruk op de effecten en de actie, boeiend blijft voor de ganse lengte van de film. Gebaseerd op de G.I. Joe franchise van Hasbro (in Europa ontwikkeld als de Action Man reeks), uitgeschreven aan de hand van een scenario uit 1998. Voorkennis is niet nodig. - Antichrist / Lars von Trier / 2009 / ***(*)
Eerst gaat zijn producent het einde verklappen, en dan herschrijft de regisseur gans het boeltje maar temidden een diepe depressie van zijn psyche. Dit is een donkere, donkere film, met verschrikkelijk gruwelijke toestanden, functioneel naakt (en bijhorende sex), en heel schone fotografie. Women are the root of all evil; we zouden Lars von Trier bijna van mysogenie gaan beschuldigen. - Flawless / Michael Radford / 2007 / *(*)
Een stichtende film, verscholen in een detectiveverhaal. Het is een beetje saaie en levensloze film geworden, gevat in een totaal ongeloofwaardige raamvertelling. - Fly Me To The Moon / Ben Stassen / 2008 / *
Zo saai, zo stereotiep, zo slecht geacteerd. - Banlieue 13 – Ultimatum / Patrick Alessandrin / 2009 / *(*)
De sequel op Banlieue 13 uit 2004, die ik niet heb gezien. Deze film is representatief voor het soortement Franse actietoestanden dat regelmatig eens opons wordt losgelaten. Gelukkig zonder de dwaze humor van pakweg de Taxi reeks, die ook al door Luc Besson werd geschreven (net zoals de Transporter franchise). Waarmee u volledig weet wat u van deze film mag verwachten. - The Rebound / Bart Freundlich / 2009 / *(*)
Cougars zijn hip, zo ook in deze film. Waar ging het nu weer over? - The Taking of Pelham 1 2 3 / Tony Scott / 2009 / **
Verschrikkelijk irritante en langdurige openingstitels. Het scheelde een haar of ik had de film gewoon stopgezet. Ik weet dat het een remake is, en ik heb geen idee of het in de oorspronkelijke film ook zo enerverend is. - Smokin’ Aces 2: Assassins’ Ball / P.J. Pesce / 2010 / (*)
Rechtstreeks op video uitgebracht, en waarschijnlijk rechtstreeks in de discountbak gesmeten. ’t Is gewoon slecht. - Kruistocht in spijkerbroek / Ben Sombogaart / 2006 / **
Aanvaardbare bewerking van het boek van Thea Beckman, met soms wat beperkt acteerschap. Het boek is beter dan film, heet dat. - The September Issue / R.J. Cutler / 2009 / **
Gelijk The Devil Wears Prada, maar dan echt. Interessante (en clichébevestigende) achtergrondinformatie, maar ook niet meer dan dat. - An Education / Lone Scherfig / 2009 / ***
Mooie, van de meeste sensatie ontdane coming of age film, gebaseerd op de ervaringen van journalist Lynn Barber. - Harry Brown / Daniel Barber / 2009 / ***
Een confronterende film, die wel partij lijkt te kiezen maar niet nalaat aan te tonen dat de realiteit niet zwart/wit is. De film laat zich bekijken als een politiethriller, maar geeft onderliggend toch wel voldoende denkpunten mee. Mooie, maar niettemin typische, rol voor Michael Caine. Een mooi debuut van Daniel Barber. - At Risk / Tom McLoughlin / 2010 / *
Ha kijk, ik weet weer waarom ik gestopt ben met Cornwell te lezen. - (500) days of Summer / Marc Webb / 2009 / **
Simpel verhaaltje, met een niet-lineaire chronologie, wat het niet eens echt verwarrend, maar wel veel interessanter maakt. Een beetje een wijvenfilm, maar misschien toch niet geheel, want voor één keer vond ik het beter dan Tessa. - The Day of the Triffids / Nick Copus / 2009 / **
Aanvaardbare tot miniserie verwerkte verfilming van het gelijknamige boek van John Wyndham, waarbij men er gelukkig in geslaagd is om al te banale effecten te weren. Een nieuwe verfilming is in de maak.
0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)
(films vorige maand)
De originele “Taking of Pelham 123” is wat mij betreft en genreklassieker uit de jaren zeventig. Kan me niet meer herinneren hoe het zat met de remake, maar in het origineel heb je ook een vrij lange inleiding die de basispersonages wat introduceert. Die versie balanceert ook fijner op de grens tussen luchtigheid en serieux.
Hier al bij al ook redelijk verrast door “Harry Brown”. Had er wat slechte dingen over gelezen (en het is eigenlijk ook het zoveelste ‘avanger’-verhaal), maar het wel echt de moeite om naar te kijken. Visueel heel gestileerd en Caine is altijd goed natuurlijk.
Verder wist ik even niet waar ik had het bij “ANtichrist”. Een paar verbluffende scènes (en dat maak ik niet veel meer mee, dat ik even moet slikken), heftig/intens acteerwerk. Soms is het dan weer als luisteren naar een onsamenhangende droom. Opmerkelijk
oh, bedankt om me aan deze van Lars von Trier te doen denken, we waren net het lijstje voor het volgende luie dvd-weekend aan het maken.