Lightroom (1.1)

Eind vorig jaar was ik nog overtuigd van de superieure kwaliteiten van Aperture t.o.v. Lightroom. Begin dit jaar helde die mening al wat meer over richting Lightroom, en ondertussen ben ik heilig overtuigd van de superioriteit van Lightroom t.o.v. Aperture. Enfin, toch in mijn workflow. Want Aperture is zeker geen slecht product, maar op een bepaald moment moet je stoppen met vergelijken, een keuze maken, en werken. Het Blue Note Records Festival was meteen een kleine stresstest voor mijn RAW workflow.

De tools:

Wat betreft de compact flash cards: wie normaal foto’s maakt (en dan bedoel ik niet ‘mitrailleert’ in de hoop dat er op vijftig foto’s toch wel één goede tussenzit), heeft meer dan genoeg aan de Extreme III reeks. Spaar uw geld, en koop een extra geheugenkaartje. Ik heb overigens liever meerdere ‘kleine’ kaartjes dan één grote van 8 GB. Je weet nooit dat er eentje stuk gaat, en dan heb je van je ganse shoot niks meer over. Eén kaartje per concert, en voor wie dat niet volstaat om goede foto’s te maken, zoekt misschien beter een andere hobby.

Een card reader is een must. Vroeger sluisde ik alles door via de USB connectie van de camera, maar dat gaat verschrikkelijk traag (vaak USB 1). De card reader gaat via USB 2, en dat verschil is duidelijk merkbaar.

De foto’s worden op een externe harde schijf geladen (500 GB), via Photo Mechanic. Photo Mechanic gebruik ik nu al een tijdje, je kan er een heleboel parameters mee aan je foto’s toekennen, keywords, beschrijvingen, jobnummers, etc. Die foto’s komen in chronologische subfolders terecht waar ik verder niet meer aankom.

jaar/maand - eventuele_jobnaam/dag/orignelebestandsnaam

Vervolgens importeer ik alles in Lightroom, die de foto’s omzet naar DNG, en ze naar een andere folder kopieert. (In Lightroom heb ik bovendien een nieuwe catalogus aangemaakt voor het BNRFestival.) De foto’s worden hernoemd naar

jobnaam_datum_originelebestandsnaam

en tevens in chronologische subfolders geplaatst. De tags, keywords en beschrijvingen worden geoptimaliseerd, en alle onscherpe foto’s worden gewist (al heb ik steeds een backup in die andere folder, remember).

De foto’s worden in Lightroom verwerkt. In de ‘library mode‘ wordt er een quotering toegekend. De foto’s met de hoogste score worden in ‘develop mode‘ verder aangepast voor kleurbalans en toon (o.a. exposure en brightness). Die foto’s worden dan geëxporteerd in PSD formaat.

In principe kan je de foto’s editeren in Photoshop vanuit Lightroom, maar om er uiteindelijk ‘slechts’ jpegs van te maken, vind ik dat niet nodig. In Photoshop worden er vlekjes uitgehaald, soms een stuk microfoon bijvoorbeeld, maar veel hoeft er niet meer aan te gebeuren. Ze worden dan geresized naar 1024 pixels langste zijde, en naar flickr geupload.

Klaar.

(Oh! Behalve dan dat die 500 GB externe harddisk regelmatig gebackupt wordt naar een tweede 500 GB externe HD. Better safe than sorry.)

13 gedachtes over “Lightroom (1.1)”

  1. Waarom die Photomechanic nog bovenop Lightroom? Je doet me er trouwens aan denken: ik moet die nog eens registreren. Photoschop en Lightroom zijn hier uiteindelijk gearriveerd…

  2. Zelfde vraag als Mike, waarom die extra stap met Photomechanic?
    Is er een specifieke reden waarom je de foto’s omzet naar DNG?

  3. Ik gebruik Photo Mechanic waarschijnlijk uit gewoonte. Vroeger was Photo Mechanic de enige die toeliet om simultaan naar twee folders te schrijven –ik weet niet of je dat via de Adobe Lightroom / Photo Downloader kan doen. En tegelijkertijd IPTC info meegeven.

    (Kijk, het zit zo, ik wil per se een onaangeraakte kopie van mijn RAW files, waar ik altijd op kan terugvallen mocht dat nodig zijn.)

    DNG is een (min of meer) open en vooral niet-destructief formaat, waarin alle bewerkingen die je in de RAW software hebt uitgevoerd worden opgeslagen, zonder aan het negatief zelf te prutsen.

    Hiermee beantwoord ik niet alleen Wouters, maar ook Ines vraag: de uiteindelijke resultaten bewaar ik in Lightroom, in DNG. Enkel als ik veel correcties uitvoer in Photoshop bewaar ik nog eens een PSD bestand. Maar dat is dus echt uitzonderlijk.

  4. Lightroom kan bij import het hernoemen doen, de IPTC info en andere metadata (met verschillende presets), al een eerste [set] correctie[s] (met verschillende presets), én de backup naar een tweede directory.

    Wegkappen die Photo Mechanic! 🙂

  5. Maar kan het ook in de ene folder de RAW files zetten, en in de andere de DNGs? Want anders moet ik het nog steeds in twee stappen doen 🙁

  6. Je kan met Lightroom backuppen naar een tweede folder bij het importeren. Als ik mij niet vergis heb je dan je RAW’s in de ene map en je DNG’s in lightroom.

    De Sandisk Firewire 800 reader is anders ook de moeite om snel in te laden.

  7. Ik heb het net eens uitgetest en Lightroom plaaats inderdaad RAW’s in de backup folder en DNG’s in de master folder.

  8. Ik kan Pietel alleen maar bijtreden ivm de Sandisk-kaartlezer. Ik gebruik niet de FireWire-versie, maar wel een usb-versie die gemaakt is op maat van de Extreme III reeks. Met die kaartjes is ie ook op z’n snelst.

  9. Vandaag “gemitrailleerd”: bij sportfotografie komt er toch wel heel wat timing bij kijken. En als je niet op voorhand weet wanneer de zwemmer langs jouw kan t ademt (bijvoorbeeld) schiet je behoorlijk wat missers!
    Wat een schitterende lens die 70-200 van Canon (IS USM….) trouwens!

  10. Wat betreft die backup folder: de RAWs worden inderdaad in de backup folder geplaatst, maar die backup folder kan niet worden georganiseerd zoals de imoort in de master folder. Alles RAWs komen terecht in een folder zoals “Imported on Wed 1 Aug 2007” ook al gaat het om foto’s die in juli werden genomen. En ik heb niet meteen een manier gevonden om dat te veranderen.

    Het lijkt er dus op dat ik Photo Mechanic nog steeds nodig heb. Ik zoek nog even verder.

  11. De backup folders krijgen inderdaad de datum mee van de import en niet van de opname. Ik snap niet echt waarom Lightroom dit doet.
    Het heeft me wel nog niet echt gestoord, want meestal importeer ik de foto’s nog dezelfde dag dat ze getrokken zijn.

Reageren niet meer mogelijk.