We beginnen het nieuwe jaar in de eerste volle week (en ik antidateer een beetje want ik vervolledig dit pas op 6.01).
Edoch. In 2013 zag ik 107 films, en in 2014 verdubbelde dat bijna tot 212. Voor 2015 klokt de teller af op 230. Dat is er niet eens eentje per dag, dus dat kan altijd beter.
Ook tijdens deze laatste maand hebben we nog wat aanraders gezien, naast het vanzelfsprekende Star Wars: The Force Awakens en The Martian, zijn er ook American Ultra, Sicario, Irrational Man, en vooral La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil die uw aandacht verdienen.
Geniet ervan!
- Rendez-Vous / Antoinette Beumer / 2015 / **
In Rendez-vous gooit Simone (Loes Haverkort) het roer om. Ze erft een bouwvallig landhuis in Frankrijk en vertrekt om samen met haar man Eric (Mark van Eeuwen) en hun twee kinderen, daarvan een chambre d’hôtes te maken. Terwijl de hectiek van de verbouwing steeds groter wordt, vlucht Simone in een spannende affaire met één van de Franse bouwvakkers, de aantrekkelijke Michel (Pierre Boulanger). Eric gaat intussen helemaal op in de bouwplannen van aannemer Peter (Peter Paul Muller), maar niet alles in dat prachtige Frankrijk is wat het lijkt… De Franse droom ontaardt in een regelrechte nachtmerrie.
Och, als stationsromannetje kan dat wel tellen. Het blijft geheel ongeloofwaardig, en het doet een beetje denken aan een opgewaardeerde soft-porno film uit de jaren 80 –maar dan zonder de soft-porno. Regisseur Antoinette Beumer was eerder al verantwoordelijk voor de verfilming van Heleen van Royens De gelukkige huisvrouw en voor de Nederlandse versie van Loft. - American Ultra / Nima Nourizadeh / 2015 / ***
A stoner – who is in fact a government agent – is marked as a liability and targeted for extermination. But he’s too well-trained and too high for them to handle.
Hola! Wat voor f-cking ondergewaardeerde film is dit. Jesse Eisenberg en de bijwijlen hardnekkig naar opwaardering zoekende Kristen Stewart (cfr Clouds of Sils Maria), vertolken een hilarisch duo in deze hilarische actiekomedie. Gaat dat zien, als ge even tijd hebt. - Applesauce / Onur Tukel / 2015 / **(*)
Two married couples become increasingly agitated with each other as they find out things about each other’s past, while one of them is receiving disturbing packages from an unknown source.
De film komt zeer amateuristisch over (zoals: gelijk gemaakt zonder budget), maar Max Casella vertolkt een buitengewone antiheld Les in een verhaal waar alles lijkt mis te lopen. - Ventoux / Nicole van Kilsdonk / 2015 / *(*)
Vier mannen, vrienden van weleer, beklimmen op hun racefiets de Mont Ventoux, zoals ze dat 30 jaar geleden ook deden. En ze doen wat mannen zo goed kunnen: loodzware ernst en slap ouwehoeren moeiteloos afwisselen. Totdat hun jeugdvriendin, de prachtige Laura zich meldt en de ‘spoken’ uit het verleden zich aandienen. In een hedendaagse en herkenbare mix van hilariteit en weemoed overwint de vriendschap, die juist door dat verleden een vriendschap voor het leven blijkt.
Tsja. Het boek was beter. De film toont maar weinig creativiteit (tot een mislukte halfslachtige referentie aan de rode bikini van Phoebe Cates in Fast Times at Ridgemont High). - Blood Redd / Brad Palmer / 2015 / *
Mortimer Clark, a forensic pathologist finds himself autopsying yet another teenage girl’s body ravaged and torn by a large canine. The girls all have been slain on the full moon. A werewolf though? That’s ridiculous.Lauren Redd, a sixteen year old girl is being forced to spend the weekend with her grandmother. Here she steps into an elaborate trap laid out by a manipulative killer. But when Lauren’s finally cornered, the tables turn and the prey becomes the predator. The Redd family will go to any length to hide the family secret and protect their daughter but Mortimer is following a trail that will ultimately lead to the truth.
Een halfslachtige herinterpretatie van Roodkapje, maar de film laat alle kansen liggen. - Crimson Peak / Guillermo del Toro / 2015 / **(*)
In the aftermath of a family tragedy, an aspiring author is torn between love for her childhood friend and the temptation of a mysterious outsider. Trying to escape the ghosts of her past, she is swept away to a house that breathes, bleeds – and remembers.
De fantastische fotografie maakt van deze film een pareltje. Het verhaal is maar zo-zo, maar del Toro weet alles zo in beeld te brengen, dat de kijker in het verhaal wordt meegezogen. - One Eyed Girl / Nick Matthews / 2014 / *(*)
Travis is a thirty-something psychiatrist haunted by the death of a former patient. On the brink of a nervous breakdown, he stumbles across a group run by a charismatic leader, Father Jay. In search of answers, Travis is led deeper and deeper into the underworld of a doomsday cult where he meets Grace, a mysterious teenage girl. When the cult comes under attack from the outside world, Travis must risk his life to free a girl, and save his soul.
Goede poging? - Star Wars: The Force Awakens / J.J. Abrams / 2015 / ***
Three decades after the defeat of the Galactic Empire, a new threat arises. The First Order attempts to rule the galaxy and only a ragtag group of heroes can stop them, along with the help of the Resistance.
Ja, ik heb hem gezien. Ja, ik vond hem goed. Niet echt origineel, maar wel goed. - Paul à Québec / François Bouvier / 2015 / **(*)
En 1999, Paul et sa conjointe Julie vivent de beaux moments avec leur jeune fille. Ils se cherchent une maison à Montréal et voient fréquemment leur famille, notamment les parents de Julie qui habitent St-Nicolas, en banlieue de Québec. Mais la maladie a frappé durement Roland, le fier et généreux patriarche de la famille, qui tente tant bien que mal de cacher l’ultimatum qu’il subit à ses enfants. Mais la vie étant ce quelle est, Roland devra être admis dans un centre de soins palliatifs alors que ses proches, dont Paul, devront apprivoiser l’idée de sa mort. Dans le processus, Paul se mettra au dessin.
Ik ben een grote fan van de stripverhalen van Michel Rabagliati, en deze film kwam als een aangename verrassing. - The Visit / M. Night Shyamalan / 2015 / *(*)
Two siblings become incredibly frightened by their grandparents disturbing behavior, while visiting them on vacation.
Maar M. Night Shyamalan. Wat hebt ge nu gedaan? Zo’n schone premisse, en dan verknoeit ge dat helemaal, grotendeels door die f-cking handycam met dat onstabiel beeld, dat al niet meer hip was na The Blair Witch Project. Ik ben een groot fan van uw films, tot en met The Happening, maar dan stopt het helaas. - Sicario / Denis Villeneuve / 2015 / ***(*)
An idealistic FBI agent is enlisted by a government task force to aid in the escalating war against drugs at the border area between the U.S. and Mexico.
Ziet, ik ben een nog groter fan van Denis Villeneuve, enfin, toch van de drie films –deze inbegrepen– die ik van hem al heb gezien. Sicario is een understated film, vol ongetoond geweld, dat veel beklemmender is dan de gemiddelde actiefilm. - The Evil Dead / Sam Raimi / 1981 / **
Five friends travel to a cabin in the woods, where they unknowingly release flesh-possessing demons.
Oei! Zo verouderd dat die film is jong. Ik krijg dan eindelijk de huisgenoten mee om eens naar een horror film te kijken, en dan schotel ik ze dit voor. Ik zal de volgende keer zorgvuldiger moeten selecteren. Ik wou niet met The Shining beginnen, maar misschien had ik dat beter wel gedaan. Grmbl. - Everest / Baltasar Kormákur / 2015 / **
A climbing expedition on Mt. Everest is devastated by a severe snow storm.
Het was schoon gemaakt, en onderhoudend en zo, maar ik had voortdurend het gevoel dat ik deze film al een keer of tien had gezien. - The Martian / Ridley Scott / 2015 / ***
During a manned mission to Mars, Astronaut Mark Watney is presumed dead after a fierce storm and left behind by his crew. But Watney has survived and finds himself stranded and alone on the hostile planet. With only meager supplies, he must draw upon his ingenuity, wit and spirit to subsist and find a way to signal to Earth that he is alive.
Het optimisme van Mark Watney (gespeeld door Matt Damon), draagt een groot deel van deze film. Ja, de film wijkt wat af van het boek, maar het is nu eenmaal niet echt boeiend genoeg om naar ellenlange probeersels van Watney te zitten kijken –wat in het boek wel werkt. Goed verfilmd. Met Jessica Chastain, Kristen Wiig én Kate Mara. - A Girl Walks Home Alone at Night / Ana Lily Amirpour / 2014 / **(*)
In the Iranian ghost-town Bad City, a place that reeks of death and loneliness, the townspeople are unaware they are being stalked by a lonesome vampire.
Het is apart, het is redelijk arty, vol weltschmerz, maar dit langspeelfilm debuut van Amirpour is zeker de moeite van het bekijken waard. - La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil / Joann Sfar / 2015 / ***(*)
Elle est la plus rousse, la plus myope, la plus sentimentale, la plus menteuse, la plus vraie, la plus déroutante, la plus obstinée, la plus inquiétante des héroïnes. La dame dans l’auto n’a jamais vu la mer, elle fuit la police et se répète sans cesse qu’elle n’est pas folle… Pourtant…
Steengoede film van stripauteur Joann Sfar, die eerder al Gainsbourg (Vie héroïque) en zijn eigen Le chat du rabbin verfilmde. Freya Mavor (van o.a. The White Queen) speelt een voortreffelijke en geloofwaardige Dany Dorémus, in deze film, die de sfeer van de klassieke Franse cinema uitademt. Het verhaal is gebaseerd op een boek van Sébastien Japrisot, die u kent van Un long dimanche de fiançailles met Audrey Tautou, maar hopelijk ook van het al even heerlijke Trap for Cinderella. Absolute aanrader! - Pawn Sacrifice / Edward Zwick / 2014 / **
Set during the Cold War, American chess prodigy Bobby Fischer finds himself caught between two superpowers and his own struggles as he challenges the Soviet Empire.
Tobey Maguire zet een mooie, excentrieke Bobby Fischer neer. Geheel terzijde, maar Edward Zwick is de mens die in 1986 About Last Night… op u losliet, de romantische komedie met Rob Lowe, Demi Moore en James Belushi. - Irrational Man / Woody Allen / 2015 / ***
A tormented philosophy professor finds a will to live when he commits an existential act.
Ik ben niet zo’n fan van de films van Woody Allen, waar hij zelf in meespeelt. Die films zijn veel te inwisselbaar, en draaien te veel rond zijn typetje –ik heb liever dat hij zijn neuroses door iemand anders laat vertolken, zoals hier, door Joaquin Phoenix (Abe) en Emma Stone (f-cking irritante Jill). Het verhaal heeft eigenlijk niet zo veel om het lijf, maar het is wel schitterend gebracht. Ik was er helemaal voor gewonnen. Ja, zelfs voor het enorm houterige, voorspelbare, en kunstmatig overkomende einde.
0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)
(films vorige maand)