Films 201412

We zijn al half januari, maar hierbij toch nog mijn filmlijstje van 2014! Veel leesplezier, maar hopelijk vooral kijkplezier.

Vorig jaar (enfin, in 2013), zijn we gestrand op 107 films; in 2014 zijn het er 212 geworden. In de eindlijst van 2013 maakte ik nog gewag van Rex & Rio, dat door telenet ondertussen omgeschakeld werd naar Play, Het abonnement op Rex & Rio werd al gauw opgezegd, wegens niet kwalitatief genoeg en een kwantitatief te laag aanbod. In de plaats daarvan kwam dit jaar Netflix, dat telenet ondertussen met Play tracht te beconcurreren. De gewone play (10 euro per maand) lijkt mij niet interessant genoeg, Play More is mij veel te duur. Netflix dus.

We zijn ook weer mee wat betreft series; worden (nog steeds) gevolgd: The Affair (schitterende serie, die terecht een Golden Globe heeft gekregen), Arrow (een boogschieter die de last van de wereld op zijn rug tornt), Bitten (een clan weerwolven), Crisis (de ontoering van de kroost van een aantal prominenten), Extant (oftewel the entity from outer space, met Halle Berry), The Following (Kevin Bacon vs de cult), Forever (een onsterfelijke lijkschouwer), Game of Thrones (de winter is komende), Grimm (elk sprookje bevat een grond van waarheid), Helix (de menselijke GMO), Hemlock Grove (vampieren en weerwolven die u amper als dusdanig te zien krijgt), Homeland (infiltratie/exfiltratie), The Honourable Woman (de Palestijnse kwestie), How To Get Away With Murder (wat de titel zegt), The Last Ship (het schip dat de wereld moet redden), Madam Secretary (vrouwen aan de macht, met Tea Leone), Marvels Agents of S.H.I.E.L.D. (volledig verweven met de filmfranchise), Person of Interest (opgelet voor AI), Rookie Blue (flikken), Scandal (los gebaseerd op crisis manager Judy Smith), Stalker (over stalkers, met Maggie Q), The Strain (een barslechte verfilming van een al niet zo denderende boekenreeks van Guillermo del Toro en Chuck Hogan), Transporter: The Series (in seizoen twee hebben ze de blote vrouwen achterwege gelaten), Unforgettable (een agente met een onuitwisbaar geheugen), The Vampire Diaries (dé vampierensoap), en The Walking Dead (dé zombiesoap).

  1. Hotel Chevalier / Wes Anderson / 2007 / ***
    A prologue of one heart-breaking history of love and the prologue of the travel told in The Darjeeling Limited (2007).
    Een dertien minuten pareltje van Wes Anderson, met Jason Schwartzman en Natalie Portman.
  2. App / Bobby Boermans / 2013 / *1/2
    A young psychology student is drawn into the dark and fearful world of a diabolic and mysterious App that starts to terrorize her, distributing compromising photographs, videos and text messages about herself and delves deeper and deeper into her personal life, flawlessly exposing all of her deepest secrets.
    Van de regisseur van Claustrofobia, en met Hannah Hoekstra, die een bijzonder geschift-geslaagde vertolking gaf in Hemel (hm –ik moet dat eens herbekijken). Was naar het schijnt ‘interactief’ (via een smartphone app) met het cinemazaalpubliek, toen het gereleast werd.
  3. I Origins / Mike Cahill / 2014 / **1/2
    A molecular biologist and his laboratory partner uncover evidence that may fundamentally change society as we know it.
    Ik was helemaal klaar om vier sterren te geven, voor deze goed in elkaar gepuzzelde en verrassende film. Het einde heeft helaas al het voorafgaande werk genadeloos om zeep geholpen. Zo’n zonde. En zo beneden het niveau van Cahill en Marling. Sla het einde over, en u hebt een schitterende film. (Lees dit interview met Marling: Talking Gluten-Free Living, and Other Cults, With Brit Marling)
  4. Another Earth / Mike Cahill / 2011 / ***
    On the night of the discovery of a duplicate Earth in the Solar system, an ambitious young student and an accomplished composer cross paths in a tragic accident.
    Tragisch is wel het sleutelwoord hier. Slechts zelden krijgen we nog zo’n tragedie, bijna in de klassieke betekenis van het woord/genre voorgeschoteld. Dit is een understated, pareltje van een film. Sinds ik Sound of My Voice gezien heb, ben ik fan van Marling.
  5. The Damned / Víctor García / 2013 / *
    After a family is involved in an accident, they take refuge in a secluded inn where they free a girl locked in a basement without knowing she’s an ancient evil spirit.
    Er zit potentieel in, en er word af en toe goed geacteerd, maar het is niet meteen memorabel.
  6. Tracks / John Curran / 2014 / ***
    A young woman goes on a 1,700-mile trek across the deserts of West Australia with four camels and her faithful dog.
    Mia Wasikowska zet hier een onwaarschijnlijk goede vertolking neer van Robyn Davidson, die in 1977 te voet van Alice Springs naar de Australische West Coast trok. Ze publiceerde een artikel in 1978 met haar wedervaren, en dat werd nadien uitgewerkt tot het boek, waarop deze film is gebaseerd.
  7. Maps to the Stars / David Cronenberg / 2014 / **
    A tour into the heart of a Hollywood family chasing celebrity, one another and the relentless ghosts of their pasts.
    Dit was dan weer iets te meta voor mij. Ik bekijk liever de oudere films van Cronenberg. Uitstekende vertolkingen, dat wel.
  8. The Double / Richard Ayoade / 2013 / ***
    A clerk in a government agency finds his unenviable life takes a turn for the horrific with the arrival of a new co-worker who is both his exact physical double and his opposite – confident, charismatic and seductive with women.
    Dit is dan weer een uiterst geslaagde film: absurd, tragisch, geobjectiveerd en onderhoudend. Uitstekende vertolkingen alweer van Wasikowska én van Jesse Eisenberg.
  9. The Maze Runner / Wes Ball / 2014 / *1/2
    Thomas is deposited in a community of boys after his memory is erased, soon learning they’re all trapped in a maze that will require him to join forces with fellow “runners” for a shot at escape.
    De nieuwe Hunger Games est arrivé!
  10. Guardians of the Galaxy / James Gunn / 2014 / **1/2
    A group of intergalactic criminals are forced to work together to stop a fanatical warrior from taking control of the universe.
    Hilarisch, ontspannend, onderhoudend. Meer van dat.
  11. [REC] 4: Apocalipsis / regisseur / 2014 / *
    The television reporter Ángela is rescued from the building and taken to an oil tanker to be examined. However, it is unbeknown to the soldiers that she carries the seed of the mysterious demonic virus.
    Zitten we aan het einde van de franchise? Natuurlijk niet. Deze aflevering is iets beter dan de vorige, meen ik mij ter herinneren.
  12. Take This Waltz / Sarah Polley / 2011 / ***
    A happily married woman falls for the artist who lives across the street.
    Ik weet niet geheel waarom, maar ik vind dit een goede film. Ondanks het soms wat te hoge chick flick gehalte. Het is al de tweede keer dat ik hem zie, en het overkomt me niet vaak, dat ik een film opnieuw bekijk. Michelle Williams (u kent haar nog van Dawson’s Creek), heeft een paar zeer goede acteermomenten in haar carrière; dit is er één van.
  13. Panique au village / Stéphane Aubier & Vincent Patar / 2009 / ***
    Animated plastic toys like Cowboy, Indian and Horse have problems, too. Cowboy and Indian’s plan to surprise Horse with a homemade birthday gift backfires when they destroy his house instead. Surreal adventures take over as the trio travel to the center of the earth, trek across frozen tundra and discover a parallel underwater universe where pointy-headed (and dishonest!) creatures live. With panic a permanent feature of life in this papier mâché town, will Horse and his girlfriend ever be alone?
    Wat voor een gigantische, absurde trip is deze animatiefilm. Wie Disney of consoorten verwacht is er aan voor de moeite; wie bereid is mee te gaan in dit verbazingwekkend verhaal, beleeft gegarandeerd een heerlijke tijd. Bijzonder bizar!
  14. The Lego Movie / Phil Lord & Christopher Miller / 2014 / **
    An ordinary Lego construction worker, thought to be the prophesied ‘Special’, is recruited to join a quest to stop an evil tyrant from gluing the Lego universe into eternal stasis.
    Ontspannende familiefilm, met voldoende dubbele bodems om het voor iedereen interessant te houden. Puik.
  15. The Girl Who Leapt Through Time / Mamoru Hosoda / 2006 / ***
    A teenage girl finds that she has the ability to leap through time. With her newfound power, she tries to use it to her advantage, but soon finds that tampering with time can lead to some rather discomforting results.
    Soms zitten er mooie dingen in de discount bak, zoals deze tekenfilm van Mamoru Hosoda.
  16. Deadly Weekend / Jason Sutton / 2013 / 0
    Two young couples take one last trip to the country before moving to different cities. Unfortunately, when secrets come out and jealously takes a toll the weekend takes an unexpected and deadly turn for the worst.
    Een promofilm voor Sara Jean Underwood, zo heb ik de indruk. Te vermijden.
  17. Annabelle / John R. Leonetti / 2014 / 1/2
    A couple begins to experience terrifying supernatural occurrences involving a vintage doll shortly after their home is invaded by satanic cultists.
    Deze film werd nodeloos moeilijk gemaakt, en mist tegelijk enige inhoudelijke diepgang. Het enige doel leek wel een link te maken met het veel betere The Conjuring.
  18. The One I Love / Charlie McDowell / 2014 / *
    Struggling with a marriage on the brink of falling apart, a couple escapes for a weekend in pursuit of their better selves, only to discover an unusual dilemma that awaits them.
    Nice try, maar: geloofwaardigheid = nul.
  19. The Perks of Being a Wallflower / Stephen Chbosky / 2012 / ***
    An introvert freshman is taken under the wings of two seniors who welcome him to the real world.
    Euh, wel, we kunnen alvast stellen dat de synopsis niets van het verhaal weggeeft. Het is en bijzonder boeiend en aangrijpen coming-of-age verhaal, met een paar twists die er van bij het begin eigenlijk vingerdik opleggen, maar die overtuigend worden gebracht door de acteurs. Auteur Chbosky regisseerde de film zelf, en schreef meer dan vijf jaar aan het verhaal, dat gepubliceerd werd als brievenroman. Hoog tijd om het eens te lezen.
  20. Gone Girl / David Fincher / 2014 / ***
    Ik had het boek reeds gelezen in augustus 2012, en keek wel uit naar de verfilming. David Fincher heeft er een zeer degelijke verfilming van gemaakt (de man is ook de regisseur van Se7en, The Game, Fight Club, Panic Room, Zodiac en een hele rist videoclips), met een voortreffelijke Rosamund Pike in de rol van Amy Dunne. Alleen het einde leek mij anders dan wat ik mij van het boek (niet) herinnerde.
  21. The Equalizer / Antoine Fuqua / 2014 / *1/2
    A man believes he has put his mysterious past behind him and has dedicated himself to beginning a new, quiet life. But when he meets a young girl under the control of ultra-violent Russian gangsters, he can’t stand idly by – he has to help her.
    Van Olympus Has Fallen gaat regisseur Fuqua rechtstreeks naar deze Russische maffia, met een sociaal voelende ondertoon natuurlijk. Let wel, het is een geslaagde actiefilm, met een ijzig kalme Denzel Washington, en een opmerkelijk bizarre rol voor Chloë Grace Moretz, die in 2014 ook nog meespeelde in Laggies, If I Stay, en Clouds of Sils Maria.
  22. The Captive / Atom Egoyan / 2014 / ***
    Eight years after the disappearance of Cassandra, some disturbing incidents seem to indicate that she’s still alive. Police, parents and Cassandra herself, will try to unravel the mystery of her disappearance.
    Men is voor of tegen Egoyan, blijkbaar. Ik heb uitstekende herinneringen aan pakweg Chloe (de remake van het Franse Nathalie), Where the Truth Lies en Exotica, en deze The Captive mag dat rijtje zonder schroom vervoegen. Egoyan vraagt net dat ietsje meer dan een conventionele regisseur, zonder dat de kijker iets van inlevingsvermogen moet inboeten. De afstandelijkheid en gelatenheid waarmee de nochtans niet evidente thematiek wordt aangesneden, draagt bij tot de waardering van de film.
  23. No Good Deed / Sam Miller / 2014 / 1/2
    An unstable escaped convict terrorizes a woman who is alone with her two children.
    Laat ons hopen dat dit niet de reden is waarom Taraji P. Henson in Person of Interest (waar ze de rol van Joss Carter speelde) werd doodgeschoten.
  24. These Final Hours / Zak Hilditch / 2014 / *1/2
    A self-obsessed young man makes his way to the party-to-end-all-parties on the last day on Earth, but ends up saving the life of a little girl searching for her father. Their relationship ultimately leads him on the path to redemption.
    Ofte: wat zou u doen tijdens uw laatste dag van de wereld. Zeker geen slechte film, al hoeven we niet te overdrijven in onze waardering.
  25. Nikita / Luc Besson / 1991 / **1/2
    Convicted felon Nikita, instead of going to jail, is given a new identity and trained, stylishly, as a top secret spy/assassin.
    Een bijzonder trage film, naar hedendaagse maatstaf, ondanks het wervelend en lichtjes controversieel onderwerp. Besson bouwt de fundamenten van zijn filmische visie uit Subway verder uit, na zijn eerder romantische escape met Le Grand Bleu. De film kreeg twee jaar later een remake met Point of No Return (met Bridget Fonda in de hoofdrol), en werd achteraf uitgewerkt tot twee series (La Femme Nikita, 1997-2001 & Nikita, 2010-2013).
  26. Léon / Luc Besson / 1994 / ***1/2
    Mathilda, a 12-year-old girl, is reluctantly taken in by Léon, a professional assassin, after her family is murdered. Léon and Mathilda form an unusual relationship, as she becomes his protégée and learns the assassin’s trade.
    Na het gigantisch succes van Le Grand Bleu en Nikita, scoort Besson opnieuw met deze Léon, het verhaal van de eponieme huurmoordenaar die vermenselijkt wanneer hij Mathilda (een rol voor de piepjonge Natalie Portman) leert kennen. Een baanbrekende film.
  27. The Terminator / James Cameron / 1984 / ***1/2
    A human-looking indestructible cyborg is sent from 2029 to 1984 to assassinate a waitress, whose unborn son will lead humanity in a war against the machines, while a soldier from that war is sent to protect her at all costs.
    De film die zowel regisseur James Cameron als acteur Arnold Schwarzenegger (na het bescheiden succes van zijn Conan vertolking), helemaal op de cinema-kaart plaatsten. I’ll be back is dé onsterfelijke quote die u uit deze eerste terminator meedraagt.
  28. Terminator 2: Judgement Day / James Cameron / 1991 / ***
    A cyborg, identical to the one who failed to kill Sarah Connor, must now protect her nine-year-old son, John, from a more advanced cyborg, made out of liquid metal.
    Er zijn zeven jaar verstreken tussen beide Terminator films. Cameron heeft ondertussen Aliens gemaakt, en ook het minder geslaagde The Abyss. Toch niet geheel onbelangrijk, die laatste film, want we zien dat Cameron een aantal special effects uit The Abyss in Terminator 2 heeft meegenomen. Schwarzenegger heeft het iets drukker gehad in die tijdspanne, met Red Sonja, Commando (met Rae Dawn Chong en Alyssa Milano), Raw Deal, Predator, Red Heat, en het baanbrekende Total Recall (maar helaas ook met Twins en Kindergarten Cop). En ziet: Schwarzenegger is niet alleen back, hij mag deze keer ook ‘de goede’ spelen. Het zou de laatste terminator van Cameron zijn… tot 2015!

0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)

(films vorige maand)