Drie films om te onthouden, we maken vorderingen. Hancock, omdat het weet te verrassen; There Will Be Blood omdat het klassiek tragisch is; en Marathon Man omdat het gewoon verschrikkelijk goed is.
- The Librarian: The Curse of the Judas Chalice / Jonathan Frakes / 2008 / Prime / **
Flynn Carsen (Noah Wyle) is de nieuwe Indiane Jones. Of zoiets. En kunnen we nu de tweede niet ergens zien, vroeg Henri. Die overigens ook fan is van Warehouse 13 (wat treft, want ik zie Joanne Kelly graag op het scherm verschijnen –fantastische librarian look op haar Wikipedia foto trouwens). - Journey to the Center of the Earth / regisseur / 2008 / Prime / **
Waarom niet. Amusement voor de kinderen (één kind, in mijn geval), maar somtijds iets te voorspelbaar. Het verhaal van Jules Verne is al in talloze varianten verfilmd. - Dawn of the Dead / Zack Snyder / 2004 / VT4 / **
Remake van het origineel van George A. Romero uit 1978, door de meneer van 300 en Watchmen. - Blindness / Fernando Meirelles / 2008 / Prime / **
Ik was al niet zo’n fan van het boek, maar deze verfilming maakt het nog wat erger. Een goede regisseur nochtans, maar misschien iets te beperkt door Hollywood in de uitvoering? Veel te preuts in elk geval, en dat kon dit verhaal echt niet gebruiken. - The X Files: I Want to Believe / Chris Carter / 2008/ Prime / *
Bof. Stamcellen. Frankenstein. Traag. De tijd van de X-files is voorbij, vrees ik. - Marathon Man / John Schlesinger / 1976 / VTM / ***(*)
Ach. Een goede film. Vanuit de tijd dat Dustin Hoffman nog kon acteren en niet alleen getypecast werd. Toen Roy Scheider wel al een boot was verloren aan een haai, maar nog niet met een helicopter had gevolgen. Toen het scenario nog belangrijker was dan de snelheid en gecomputeriseerde stunts. En was dat François Truffaut niet die ik daar (gedurende drie seconden) wat diamanten zag kopen? - How to Lose Friends & Alienate People / Robert B. Weide / 2008 / Prime / **
Gelijk ik destijds al schreef: The Devil Wears Prada, maar dan met een man in de hoofdrol. - Space Chimps / Kirk De Micco / 2008 / Prime / *
Henri wou hem graag zien. Het verhaal is net (niet) aanvaardbaar, net zoals de cgi. Onopmerkelijk. - Hellboy II: The Golden Army / Guillermo del Toro / 2008 / Prime / **(*)
Guillermo del Toro is wel degelijk de meest geschikte regisseur om Hellboy te verfilmen. Deze film levert heerlijk aanvaardbare special effects, een geslaagde symbiose tussen lyriek en brutaliteit, en een verhaal dat gewoon hoed in elkaar steekt. - Shuttle / Edward Anderson / 2008 / Prime / *
Allez, één sterreke omdat de fotografie toch blijk gaf van enige moeite. Voor de rest redelijk voorspelbaar, niet braaf genoeg of niet extreem genoeg (take your pick), maar mét een geslaagd einde. Tijdverlies. Maar bon, ’t is die mens zijn eerste film als regisseur, en dat komt waarschijnlijk nog wel goed. Geef hem een kans. - 88 Minutes / Jon Avnet / 2997 / 2BE / **
Weinig geïnspireerd, toch een beetje onderhoudend, maar eigenlijk niet veel meer dan een raadseltje met een pak ooglijke dames. Amy Brenneman! Deborah Kara Unger! - Under Still Waters /
Carolyn Miller / 2008 / Prime / *
’t Is een parabel! ’t Is literatuur! ’t Is gewoon een slechte film. Maar de fotografie was wel goed. Gelukkig maar. - The Clearing / Pieter Jan Brugge / 2004 / VTM / *
Bof. Euh. Tsja. Ik ken detectiveseries die elke week betere aken afleveren. - Hancock / Peter Berg / 2008 / Prime / ***
Och nee, niet opnieuw één of andere domdwaze inhoudsloze film, dacht ik gedurende de eerste dertig of zo minuten. Dronken superheld zorgt voor komisch spektakel, maar hey! Plots komt er een extra laag in het verhaal. En plots blijkt dat een verhaal te zijn, het plot waarvan ik zelf al enige tijd in mijn hoofd heb, maar dan anders. En dan blijkt die tweede helft van dat verhaal wel goed in elkaar te zitten, en met de nodige tragiek en meer. Niet geheel goed uitgewerkt en een beetje op iets te commerciële leest geschoeid, maar vele keren beter dan de verwachtingen bij het begin. Bonuspunten voor plotontwikkeling. Er komt een vervolg, dat hopelijk net iets meer op inhoud en nog meer op plot focust. - There Will Be Blood / Paul Thomas Anderson / 2007 / Prime / ***
En als het over plot moet gaan, dan zitten we hier wel gebeiteld! Opgevat als een klassieke tragedie, u weet wel, waarin het een gans mensenleven duurt eer het duidelijk wordt wat er aan de hand is. Paul Thomas Anderson is de man die ook Magnolia heeft gemaakt, de film waarin (samen met Eyes Wide Shut) duidelijk werd dat Tom Cruise eigenlijk ook wel kan acteren. - Eagle Eye / D.J. Caruso / 2008 / Prime / *(*)
Ho maar, zouden ze in de VS zeggen, de jaren 80 hebben gebeld, en ze willen hun film terug. Samenzweringen, losgeslagen computers, het lijkt wel The Return of War Games. Totaal ongeloofwaardig is het moment waarin twee hoofdrolspelers in een reservoir koelwater vallen, en daar dan nog levend uitkruipen –op eigen kracht bovendien. Extra punten voor de toch geslaagde fotografie. - Lake Dead / George Bessudo / 2007 / Prime / *(*)
Slasher movie, inclusief blote borsten, inhoudsloos en cliché plot, en –allez dan– toch een weinig spanning. - Solstice / Daniel Myrick / 2008 / Prime / *(*)
Bovennatuurlijk krachten, doden die (een beetje) terugkeren en toch geen zombie zijn; klassiek thema van een dode ziel die geen rust kan vinden tot de moordenaar gestraft is. Oeps! Heb ik daar de ganse plot weggeven? Van één van de twee mensen van The Blair Witch Project.
0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)
(films vorige maand)
Ik vind There Will be Blood de beste film van het voorbije decennium. Ik krijg er telkens opnieuw kippenvel van. Alles wat er fundamenteel fout is met de mens, uitgebeeld in twee karakters. Meesterlijk.