Dit had u nog te goed, nietwaar. Een hele resem films, alweer, in maart. Nog goed dat ik niet naar de cinema ga.
- 1408 / Mikael Håfström / 2007 / Prime / *
Allez, daar is nu toch niets meer beangstigend aan? Vaak worden van die zogenaamde horrordinges gebruikt om iets waar een mens mee worstelt aan te tonen. Een moraliteit, gelijk ze dat in de middeleeuwen heetten. - Straightheads / Dan Reed / 2007 / Prime / *
Dwaas wraakding. - No Country for Old Men / Ethan Coen & Joel Coen / 2007 / Prime / ***(*)
Toen ik vorig jaar, op de vlucht naar Seattle No Country for Old Men zag, ben ik in slaap gevallen. Deze keer was ik beter uitgerust om deze toch wel fijne film de aandacht te geven die hij verdient. - The Good German / Steven Soderbergh / 2006 / Prime / ***
The Good German is een gigantische homage aan postwar bw films. Tot de slotscène uit Casablanca toe. - TMNT / Kevin Munroe / 2007 / Prime / **
TMNT gelijkt in niet veel meer in wat ze vroeger waren, en dan net weer toch wel, maar dit is een film waar ik Henri met gerust hart naar laat kijken, en die zo van dat familiegevoelwaarden en goed en slecht dinges bijbrengen. - Unrest / regisseur / 2006 / Prime / **
Slechte fotografie, waarschijnlijk zeer beperkt budget. Niets om te onthouden, maar heb al veel slechter gezien. - Shrek the Third / Chris Miller & Raman Hui / 2007 / Prime / **(*)
Die Shrekfilms, ik vind er maar weinig aan. Maar ik heb toch een paar keer goed moeten lachen, en Tessa en Henri waren er weg van. - Species: The Awakening / Nick Lyon / 2007 / Prime / (*)
Totaal uitgemolken, die franchise. “Ah,” zei ik Tessa, “kijkt ge niet mee? Ziet, straks gaat die juffrouw naakt getoond worden, en dan gaat ze zwanger willen geraken en de vent die haar bezwangert vermoorden, en dan zal zij ook nog gedood worden.” Er is geen sikkepit veranderd, aan die synopsis. - Taboo / Max Makowski / 2002 / KA2 / 0
Amateurtoneel moet op de planken blijven, en heeft geen plaats in mijn beeldbuis. - Fracture / Gregory Hoblit / 2007 / Prime / *(*)
Onderhoudend, en dat is het meest positieve wat we daarvan kunnen zeggen. Anthony Hopkins is getypecast als –alweer– de intelligente slechterik, en voor de rest is dit een gewone courthouse thriller. - Death Proof / Quentin Tarantino / 2007 / Prime / ***
Schitterende film: cult van het eerste tot het laatste moment. Totaal zinloos en inhoudsloos, maar zo knap gemaakt. Aanrader. - World Trade Center / Oliver Stone / 2006 / VTM / *(*)
Oliver Stone is dé chroniqueur van alles wat er in de VS gebeurt, en hoewel hij een deftig verhaal heeft gemaakt over de mensen achter het drama, blijft dit grotendeels een lege doos. Het had net zo goed een VijfTV film kunnen zijn over moed en dergelijke, over een totaal andere gebeurtenis. - Rendition / Gavin Hood / 2007 / Prime / **
Ah kijk: Rendition gaat over de gevolgen van de gebeurtenissen in de vorige film, maar zit vele keren beter in elkaar. Interessante verhaalstructuur, de kijker wordt kunstig even op het verkeerde pad gezet. De film is een beetje té links-optimitisch, en past geheel passend in de vernieuwde Obama-USA. - Abominable / Ryan Schifrin / 2006 / Prime / *
Jawel, jawel, de titel van de film kan ook gebruikt worden als omschrijving voor de inhoud. Blote meiskes, vies beest in slecht kostuum, low budget, redelijk slecht geacteerd: een cultfilm dus. En als cultdingske gaat het er eigenlijk nog goed mee door, terwijl u de krant leest, of een goed stripverhaal bijvoorbeeld. Of terwijl u uitziekt. - Love Sick: Secrets of a Sex Addict / Grant Harvey / 2008 / VijfTV / *
Oh! Een échte VijfTV film. Ik heb mij wat mispakt aan de titel, denk ik… - Captivity / Roland Joffé / 2007 / Prime / *
Roland Joffé heeft eigenlijk maar twee deftige films gemaakt, in zijn nochtans lange carrière. The Killing Fields en The Mission stammen allebei uit het midden van de jaren 80, en met deze trendy martelfilm (cfr Saw en Hostel) bewijst hij nog maar eens dat hij beter gestopt was op zijn hoogtepunt. Genietbaar, maar totaal niet origineel of spannend. - 16 Blocks / Richard Donner / 2006 / 2BE / **
Feelgood film met actie en de getypecaste Bruce Willis. Leutig om zien. - The Listening / Giacomo Martelli / 2006 / Prime / *(*)
De notitie van privacy zou een fictie zijn, in deze tijden. Slaat u deze film maar over. Goede fotografie nochtans, voor zo’n B-film. - Cleaner / Renny Harlin / 2007 / Prime / *(*)
Bof. CSI is spannender. - Haven / Frank E. Flowers / 2004 / Prime / **(*)
Niet half zo slecht als de korte inhoud of het begin laat vermoeden. Al waren we tegen 2004 al lang verwend met het betere werk van de Arriaga-Iñárritu tandem, en is dit een beetje ruw en weinig afgewerkt. - Shooter / Antoine Fuqua / 2007 / Prime / **(*)
Geslaagde actiefilm, met goede spanningsopbouw. Niets nieuws natuurlijk, zowel Schwarzenegger als Stallone hebben het Wahlberg al voorgedaan, maar niettemin zeer onderhoudend voor wie van het genre houdt. - The Brave One / Neil Jordan / 2007 / Prime / **(*)
Beter dan verwacht, en helemaal niet moralizerend. Integendeel: niks Hollywoodeinde, maar op zijn minst toch een beetje nonconformistisch. - Linkeroever / Pieter Van Hees / 2008 / Prime / *
Euh. WTF? Men wou dringend bewijzen dat ze ook in Vlaanderen slechte horrorprenten kunnen maken? Soms serieus ondermaatse acteerprestaties én dan nog eens de truc met het slechte geluid: onverstaanbare dialogen afgewisseld met hels luide muziek. Dat moet een verschrikking in de cinema’s geweest zijn. Al goed dat er wat bloot in komt zeker? - Surf’s Up / Ash Brannon & Chris Buck / 2007 / Prime / **
Mjah. Coming of age film, zoals er dertien zijn in een dozijn. - Casino Royale / Martin Campbell / 2006 / VT4 / **
Niet meteen mijn favoriete Bondfilm. Komt zeer traag op gang –ondanks een paar uit de lucht gegrepen stunts aan het begin van de film– al wordt het (veel) beter in de tweede helft van de film. - The Condemned / Scott Wiper / 2007 / Prime / **
Hm. Ik had eigenlijk iets vele keren slechter verwacht, maar het valt al bij al nog mee. Van zijn orginialiteit moet deze film het niet hebben natuurlijk, maar er zit niettemin een deftige spanningsopbouw in, en al bij al heeft de regisseur zich nog een beetje ingehouden met de gratuite geweldscènes. - Cruel Intentions 3 / Scott Ziehl / 2004 / 2BE / 0
Ze hadden er beter gewoon een pornofilm van gemaakt. Ge vraagt u toch af, hoe ze van Dangerous Liaisons (Stephen Frears, 1988) en Valmont (Milos Forman, 1989), en voordien nog Les liaisons dangereuses (Roger Vadim, 1959) –allemaal gebaseerd op de briefroman Les Liaisons dangereuses van Pierre Ambroise François Choderlos de Laclos uit 1782, dat nog steeds schitterend om lezen is trouwens– via het nog acceptabele Cruel Intentions (Roger Kumble, 1999), kunnen ontaarden in twee totaal inhoudsloze sequels, waar eigenlijk niemand –en dan bedoel ik ook: niemand— iets aan heeft.
0 te vermijden / * slecht, maar bekijkbaar / ** goed / *** zeer goed / **** fantastisch (meer uitleg bij de quotering)
(films vorige maand)
Kwestie weer even de taalpurist uit te hangen: ‘k ben vrij zeker dat James’ achternaam BonD is :).
En voor de rest schaamt de filmliefhebber in mij zich wanneer ze dit lijstje ziet.
Ha! Dank u voor uw opmerkzaamheid.
Maar schamen? Hoezo?
Ik vind dat ik te weinig films kijk, hoewel de series er wel voor iets tussen zitten.
(Ik besef nu dat mijn vorige comment erg negatief geïnterpreteerd kan worden, oeps :D)
Och, ik had er geen aanstoot aan genomen hoor.
Ik ben zelf wreed verminderd met series kijken. Ik ga op dubbele snelheid door Heroes, Bones en The Mentalist, zesdubbele door Masterchef, The Closer, Lie to me en Mijn restaurant (tenzij Tessa meekijkt) en vaak nog sneller doorheen Temptation Island. Alleen naar de Vlaamse versie van Komen Eten en C.S.I. (de originele) bekeek ik min of meer normaal. (De films gaan allemaal op normale afspeelsnelheid, al durf ik wel nog eens de gazet te lezen als het een echt slechte film is, zoals die Cruel Intentions 3 nonsens.)
Dubbele snelheid, spreekwoordelijke toch hoop ik?
’n Tip om Temptation Island te overleven: kijk het samen met 30 studenten die à volonté commentaar geven, dat helpt toch voor mij.