Mijn droom was een Rolleiflex 2.8, maar dat ding kost nieuw iets van een 3.000+ EUR. Toen ik die Yashica-Mat vond voor een fractie van die prijs (maar zonder ingebouwde lichtmeter), moest ik niet (al te) lang twijfelen.
Een ruggesteuntje van de madam (“allez, ge gaat dat toch doen, zeker?”) verder, en ik stond terug buiten met de camera, een lichtmeter (Gossen Sixtar), en twee rolletjes 120 film (een TriX en een Fuji kleurenfilm). Medium format, jawel.
Bijzonder plezant hoezeer mensen het precies wel wijs vinden om voor zo’n camera te poseren. Gisteren, op de paasbrunch kreeg ik zonder problemen mensen voor de lens, zelfs al liet ik ze de gekste poses aannemen. Ik merk ook dat ik meer gerichte foto’s neem op die manier, al is het voorlopig nog in het duister tasten hoe die eruit zullen zien, gemeten met een afzonderlijke lichtmeter.
En hoe zit dat met die 120 film? Is dat lichtdicht, eenmaal opnieuw volledig opgerold? Ik vertrouw het toch niet helemaal. Morgenavond gaan mijn eerste twee filmpjes binnen, hopelijk krijg ik de scans en proofs snel terug.
(Och, en dit komt er ooit ook nog wel eens aan vrees ik –als het Yashica avontuur bevalt.)
Ik bezit een rolleiflex 3,5. Ongelofelijk toestel! Een gebruikt opgerold filmpje heeft hier nog een week gestaan voor ik het binnen bracht. Geen probleem mee!
Ik vertrouwde dat in het begin ook niet zo; van die opgerolde rolfilm, maar nog nooit problemen mee gehad. MIdden-formaat FTW, al heb ik zelf jammergenoeg geen MF…
No worries zolang je ze correct toerolt en niet in de vlakke zon zet.
Ik wist trouwens niet dat die Rolleiflexen nog geproduceerd werden?
En van dat scannen: opgepast met de prijs.
Gemiddeld 25 voor 12 lage-resolutiescans tenzij ze me op verschillende plaatsen voor de gek houden. Een contactsheet is al niet veel goedkoper…
Uitkijken naar een scanner zo ik zo zeggen.
En nogmaals proficiat met de aankoop!
Djivy maakte me nieuwsgierig, dus ik ben eens gaan kijken bij mijn fotomeneer: 10 EUR hoge (=deftige) resolutie voor een volledig ingescande 120 film, maar de proofings zijn wel een pak duurder: 0,75 EUR per beeld ipv 0,30 EUR voor kleinbeeld.
http://www.fotoshopgent.be/prijslijst/
@ Djivy: het vriendenprijs bij Bert is normaal zeer schappelijk voorgrootbeeld. Vrienden worden met Bert is de boodschap.
Zelf heb ik een Mamiya 645 éénoog. Een prachtige camera die uit (digitaal) gebruiksgemak in de kast ligt.
Wat doen jullie eigenlijk met analoge opnames die je nu maakt ? Enkel de (negatieven) inscannen ? Of ook daadwerkelijk prints maken ?
Ik heb vorig jaar een paar keer met een oude hasselblad gewerkt, en de film iedere keer laten ontwikkelen (zodanig dat ik enkel de negatieven had) voor 3 euro per rolfilm (12 opnamen); de prints maakte ik dan zelf.
(wel altijd z/w).
bruno, als je een goede scanner zoekt kijk eens op http://www.beroepsfotografen.be , daar staat regelmatig bij te koop prof.apparatuur. er zijn veel fotografen die hun apparatuur of verkopen of veranderen nu ze massaal op digitaal overgegaan zijn.
trouwens ik heb jaren op 6 x 6 gewerkt en je hoeft echt niet bang te zijn dat je opgerolde film lichtsluier krijgt, maar natuurlijk niet in de zon zetten.
ook als je kleine prints van 6 x 6 ingescand hebt, krijg je ook al een goed resultaat( zolang je geen vierkante meters er van van afdrukt natuurlijk!)
succes.
De Mamiya 645AFD II al eens bekeken? Zowel met analoge als digitale backs:
http://mamiya.com/cameras2.asp?id=1&id2=2152
Geen idee hoeveel het grapje kost :S
Mijn 6×6’s scan ik met een Epson flatbed, Bert heeft er ook zo een staan geloof ik. Dat is bij mijn weten de goeiekoopste oplossing om het zelf te doen. Echte 6×6 negatiefscanners zijn zeer duur.
Mamiya Introduces the First 22 Megapixel Digital Camera System for Under $10,000.
At a retail price of $9,999, the digital system marks a new era in the high-end digital market.
Bron: http://feeds.feedburner.com/~r/photographyblog/~3/121784961/
Mijn ouweheer heeft precies dit toestel op zolder liggen, en ik overweeg een hobbymatig uitstapje naar 6×6.
Is een lichtmeter nu echt noodzakelijk bij dit apparaat? Zat er niet eentje in, of is dat alleen de ‘G’ versie?
@ parallax : ik dacht alleen bij den 124G, maar ik kan me vergissen. Ik heb zelf een Walzflex I zonder lichtmeter, en ik gebruik het truukje van de f16 regel (sunny sixteen) : http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16, of mijn digitaal point & shoot camera’tje, maar daar kan ik geen diafragma bij instellen, dus is het soms wat gissen met de natte vinger.
Ik heb nog geen over- of onderbelichte foto gehad. Hout vasthouden, morgen mag ik achter mijn zw-w 120 filmke gaan…. 😉