Goed, het prijsverschil tussen al die lenzen moet ergens zitten, maar laat ik niemand meer horen zeggen dat goede tools geen beter (technisch) fotograaf van u maken. De verschillen tussen de foto’s die ik met drie verschillende lenzen heb gemaakt, zijn torenhoog en mijlenbreed (om het met Tonke Dragt te zeggen).
- 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor; ratio afgekeurde foto’s: 10%
- 50mm f/1.8D AF Nikkor; ratio afgekeurde foto’s: 50%
- 18-35mm f/3.5-4.5 D AF Zoom-Nikkor; ratio afgekeurde foto’s: 80%
De foto’s met groothoek zoom volstaan absoluut niet. Digitaal (op websites en toestanden) zijn ze zeker bruikbaar, maar ik zou er geen prints van durven maken. De VR zit er zeker voor iets tussen, bij de 70-200mm, maar het verschil tussen de 50mm en de 18-35 zoom vind ik veelbetekenend. Nee, u kan de schuld niet op het diafragma steken; het detail en de resolutie van de groothoek zoom is nul komma niks in vergelijking met de 50mm.
Lesje geleerd, en ik ga op zoek naar de fabrikant die mij een deftige groothoek kan aanbieden (zowel Nikon als Canon dus), en als er dan nog beeldstabilisatie bijkan, ben ik helemaal tevreden.
Ik snap de boodschap van dit bericht niet goed. Je werkt toch met Nikon. Verder is mijn boodschap nog steeds: een degelijke prime is qua beeldkwaliteit even goed als een pro lens, maar dan op één brandpuntsafstand.
Maar natuurlijk wordt de kwaliteit van je beeld niet alleen door je lenskwaliteit bepaalt. Ik heb gisteren geprobeerd ijshockeyers te fotograferen met mijn 17-55mm, wat een verschrikkelijk snelle lens is, maar ik heb niet veel scherpe beelden geschoten.
De boodschap is dat ik met drie lenzen heb gewerkt, onder dezelfde omstandigheden, en dat de beelden met de groothoek zoom gemaakt, absoluut niet voldoen. De essentie van het verhaal is dat een goed objectief belangrijk is.
Iedereen met een klein beetje gezond verstand weet dat al, vandaar de titel ‘dooddoener’. (Dit ging niet over het merk van de lens; toegegeven, die laatste paragraaf was verwarrend en had ik eigenlijk beter weggelaten.)
Oh, maar erm de 17-55 is een snelle lens, geen *verschrikkelijk* snelle lens. Een noctilux, dat is een verschrikkelijk snelle lens. Of zelfs de 50mm f/1.8D AF Nikkor. Al is de lens natuurlijk maar zo snel als de fotograaf. Nog zo’n dooddoener 😉