digitale muziek: hoe het wel kan

Au fond, trek ik mij van mannetjesputters zoals Marcel met zijn IFPI niet te veel aan. Net zoals vermoedelijk een groot deel van de rest van de bevolking, doe ik gewoon mijn ding, naar eer en geweten, want geen enkele van mijn ‘illegale’ downloads heeft tot nog toe één eurocent aan een artiest of een platenmaatschappij gekost. Integendeel.

Wel heb ik er mijzelf reeds herhaaldelijke keren voor miskopen behoed, simpelweg door tot heelder albums te kunnen voorsmaken, en mijn beslissing te kunnen baseren op de muziek, en niet louter op de reputatie van een muzikant. Maar of die muzikant nu bij maatschappij A of B een contract heeft, zal mij worst wezen. Het budget voor boeken-cds-dvds ligt (min of meer) vast, en het al dan niet downloaden heeft daar bovendien geen enkele invloed op. (Hooguit laat ik mijn aankoop beïnvloeden door een waarschuwing ‘copy protected CD’: ik betaal niet graag voor het privilege als dief te worden beschouwd.)

Dat het ook kan zonder alle pseudo-auteursrechtelijke voorwendsels kunnen we recent weer zien aan voortrekker BBC, dat via haar website alle symfonieën van Beethoven gratis als download ter beschikking stelt (al zijn ondertussen symphonieën 1 & 3 niet langer beschikbaar).

Voorzien van een duidelijke disclaimer:

The BBC grants you a 7-day, non-exclusive licence to download this Beethoven Experience audio. You may not copy, reproduce, edit, adapt, alter, republish, post, broadcast, transmit, make available to the public, or otherwise use this audio in any way except for your own personal, non-commercial use. You may not use this file for the purpose of promoting, advertising, endorsing or implying a connection with you (or any third party) and the BBC, its agents or employees. The BBC will not be liable for any loss or damage which you may suffer as a result of or connected with the download or use of this file.

En ook:

Once you’ve downloaded the files you can listen to them at your own convenience, and keep them on your computer for as long as you wish.

Maar in principe mag je er dus ook een CD mee maken, voor eigen gebruik.

Het Festival van Vlaanderen, in navolging van de BBC, zal, in een zoektocht naar publieksverbreding in september, archiefmateriaal en nieuwe opnames beschikbaar stellen voor het concertpubliek.

Jan Briers, gedelegeerd bestuurder: “Als een van de eerste concertorganisatoren brachten we een compilatie-cd uit, tegelijk met het programmaboek. Maar we willen niet langer de grote verspiller zijn die blinkende schijfjes uitdeelt. Daarom deze gerichte actie, waarbij het publiek zelf een keuze kan maken en zijn favoriete muziek kan downloaden.”

Vreest Briers dan niet de reacties van de muziekindustrie (mijn bold)?

Briers is niet bang van boze telefoontjes van de platenmaatschappijen. “De grote labels hebben het festival ook nooit geholpen. Het afzetgebied in België is blijkbaar te klein. Wat wij doen, zie ik als het vergroten van de markt. Laat het Budapest Festival Orchestra gratis beluisteren, en de nieuwsgierigheid is gewekt naar dat ensemble of naar de muziek van Mahler die ze uitvoeren.”

Over het altruïsme van de muziekindustrie kunnen we, wat betreft klassieke muziek, heel duidelijk zijn:

Marcel Heymans, voorzitter van Ifpi, de belangenorganisatie van de muziekindustrie, denkt niet dat dat zo gauw zal veranderen. De belangstelling is er gewoon niet. Heymans:”[…]Klassieke cd’s vormen een zeer klein segment. Ze maken misschien vijf procent uit van de totale cd-markt.”

Verwaarloosbaar voor het IFPI.

(Dikke pluimen dus voor BBC & Klara / Festival van Vlaanderen.)

(Citaten: website BBC en Klassiek voor de iPod-generatie, DS 14/06)

Een gedachte over “digitale muziek: hoe het wel kan”

  1. Ah, da’s goed nieuws: een vast budget voor boeken en CD’s, daar wist ik nog niet van 😉

Reageren niet meer mogelijk.