Mjah. We onthouden eigenlijk alleen Crime d’amour een beetje, en hebben toch ook wel wat genoten van de nieuwe Pirates.
- Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides / Rob Marshall / 2011
Leutig, onderhoudend, niets wat men ten eeuwigen dage gaat gaan onthouden, maar wel wreed plezant om naar te kijken. - The Adventures of Tintin / Steven Spielberg / 2011
Een aanfluiting; deze film toont een karikatuur van Kuifje en alles waar hij voor staat, terwijl dat geeneens de bedoeling was. Misschien is het een cultureel probleem, en heeft Spielberg geen jota begrip van de achtergrond van Kuifje en de symboliek en de –zoals Henri het omschrijft– ‘dubbele bodems’ in de verhalen. Spielberg heeft een animatiefilm gemaakt voor kinderen van 7 tot 7 jaar. De 70 overblijvende leeftijden zijn uit de boot gevallen. - De eetclub / Robert Jan Westdijk / 2010
Veel te complex verfilmd, dit verhaal van Saskia Noort. Ik denk dat het boek best nog wel te pruimen kan zijn. - Wall Street: Money Never Sleeps / Oliver Stone / 2010
Een vervolg op de film uit 1987, met flink wat knipogen naar het origineel. Dat zorgt voor een mooie continuïteit, maar de film biedt nauwelijks iets nieuws aan het verhaal. - The Disappearance of Alice Creed / J Blakeson / 2009
Enorm boeiend en intrigerend in het begin: deze film wist mijn aandacht vast te houden –en dat is helaas steeds uitzonderlijker. Geen preuts gedoe ook, maar een functionele vertelling (lees: er zit wat functioneel naakt in), maar helaas begint het halverwege wat mis te gaan met de afwerking van de plot en krijgt de film een wat cliché einde. Jammer, want dit was anders een erg goede film geweest. - Crime d’amour / Alain Corneau / 2010
Al weet de kijker meteen hoe de vork in de steel zit, dit blijft een onderhoudende film. De perfecte moord is nog steeds een boeiend thema. Van de regisseur van Tous les matins du monde, Fort Saganne en Police Python 357; met Ludivine Sagnier. - Season of the Witch / Dominic Sena / 2011
Nicholas Cage wordt stilletjesaan getypecast voor dit soort rollen. Het verhaal is ok, maar niet meteen nieuw of vernieuwend. Maar zo’n demonending op tijd en stond wordt altijd wel gesmaakt. Geen hoogvlieger evenwel. - The Chateau Meroux / Bob Fugger / 2011
Euh. ’t Was Tessa haar keuze. En ik heb niets te zeggen, thuis. - Seconds Apart / Antonio Negret / 2011
Tweelingbroers kunnen –wanneer ze elkaar aanraken– andere mensen hun wil opleggen. Alles gaat goed, tot de liefde een stok in de wielen komt steken. Veel potentieel, dat maar beperkt werd aangewend. - Panic Button / Chris Crow / 2011
Een verschrikkelijk tragen en in het begin enorm saaie film, die naar einde toe eindelijk toch wat vaart krijgt, en dan niet veel meer dan een SAWachtige kloon blijkt. Inclusief de mogelijkheid op een boel sequels. - Red Riding Hood / Catherine Hardwicke / 2011
Stilistisch aangename, maar inhoudelijk weinig interessante film (de wolf is een weerwolf), gebaseerd op het verhaal van Roodkapje. Van de regisseur van Twilight, en met Amanda Seyfried (Mamma Mia!, Jennifer’s Body, Chloe). - Buried / Rodrigo Cortés / 2010
90 minuten in een doos onder de grond, het is mooie prestatie van Ryan Reynolds, maar het blijft toch niet echt boeien. 127 hours in een kloof, blijft in dat opzicht veel boeiender, en verschrikkelijk veel meer om mee te werken had ook die regisseur niet. - Joueuse / Caroline Bottaro / 2009
Inhoudelijk heeft deze film niet zoveel te betekenen; het is vooral de toon waar het om gaat. Kuisvrouw ontdekt het schaakspel en blijkt zeer adept te zijn. Met de hulp van een lokale arts die zijn vrouw verloren heeft, slaagt ze erin een regionaal kampioenschap te winnen. Het klinkt als de synopsis van een willekeurige wijfTV film. - Bounce / Don Roos / 2000
Ah. Over wijfTV gesproken. My god. Welk een piepjone Gwyneth Paltrow. En dat haar. En die kleren. En dat is amper tien jaar geleden!
(films vorige maand)