FFG: The Canyons

Het begint moeilijk te worden –voor de rangschikking, bedoel ik dan. Schraders The Canyons is een intrigerende film vol intertekstualiteit (lang geleden dat ik dát woord nog eens heb kunnen gebruiken) die baadt in een jaren 80 sfeertje.

Paul Schrader is net zo bekend als regisseur dan als schrijver. In de eerste categorie hebt u vermoedelijk wel minstens één van zijn vroege films gezien: American Gigolo, Cat People, Mishima: A Life in Four Chapters, in de tweede is er natuurlijk Scorseses Taxi Driver, Raging Bull en The Last Temptation of Christ, maar ook Brian De Palma’s Obsession, Peter Weirs The Mosquito Coast en zijn hiervoor vermelde eigen films. Voor The Canyons, dat voor een groot deel via Kickstarter werd gefinancierd, gebruikte hij een scenario van Brett Easton Ellis, en trok hij acteurs aan zoals Lindsay Lohan en pornoster James Deen.

20131012_ffg02

Om één of andere reden focust de media vooral op dat ene woordje: porno. In de film komen inderdaad een aantal –naar Amerikaanse maatstaf behoorlijk expliciete– sex scènes voor en komt er een paar keer een mannelijk lid in beeld. Voor de rest is het naakt én de sex heel erg functioneel, d.w.z. het is essentieel voor het verloop van verhaal.

Dat verhaal is vintage Brett Easton Ellis (zelfs als hij niet was vermeld als scenarist, had u er zijn invloed zó uitgehaald) en ademt de sfeer van een klassieke Brian De Palma uit. Dit is gefundenes fressen voor de fans, met een puike prestatie van Lindsay Lohan. Het was trouwens allemaal redelijk close to home voor de actrice, zo wist Schrader achteraf te vertellen. Er werd nooit expliciet naar verwezen op de set, gaf hij verder mee, maar het was duidelijk dat de situatie zeer herkenbaar –en voor de rol erg bruikbaar– was voor Lohan.

Enig minpunt is de fotografie, we zitten hier weer met de indie low budget look & feel, al zitten er voortreffelijke shots in, die met de juiste camera (en een groter budget) ongetwijfeld veel meer tot hun recht waren gekomen.

The Canyons is nog te zien op 14 oktober (22.30 u.) in Kinepolis.

Rangschikking, beste bovenaan (alle besprekingen):

  1. All Is Lost
  2. The Canyons
  3. Leones
  4. Shirley: Visions of Reality
  5. Blue Ruin
  6. Parkland